Víte o chodu svého e-shopu opravdu vše? Máme pro vás test z finančního řízení, který ověří vaše znalosti.
Ověřit své znalosti

Finanční plánování u e-shopu – klíč k pozitivnímu cash flow

Příznivé cash flow je cílem většiny podnikatelů. Ruku v ruce s tím však přichází nutnost tvorby finančního plánu. V čem vám může pomoci a jak na to?

Zájem o založení vlastního e-shopu globálně narůstá, a není se čemu divit. Provozování internetového podnikání je stále snadnější a navíc typicky zahrnuje nižší náklady než u kamenných obchodů. I tak většina e-shopů ztroskotá v rámci několika měsíců. Proč?

Ve výčtu nejčastějších důvodů najdeme na prvních příčkách nedostatečné finanční plánování a potíže s cash flow. Začínající podnikatelé si mohou myslet, že poctivé sestavování finanční strategie se jich netýká, ale opak je pravdou. Díky ní se totiž mohou do budoucna vyvarovat spousty problémů, které by mohly vést i ke krachu podnikání.

Proč se finančnímu plánování vyplatí věnovat? A jak při něm postupovat? V našem článku si na tyto otázky posvítíme.

Proč je u e-shopu důležité mít finanční plán?

Věnovat se tomuto plánování vám přinese hned několik výhod. Bude se vám mnohem lépe pracovat s rozpočtem a také vyhodnocovat ekonomické výsledky. To vede k lepším základům pro růst vašeho e-shopu. Snadněji pak překonáte konkurenty, kteří finančním strategiím tolik pozornosti nedávají.

Proces finančního plánování a následné analýzy by měl korespondovat s vašimi finančními cíli. Pakliže nemáte s tvorbou plánu zkušenosti, vyplatí se požádat o pomoc odborníka –⁠ tato investice se vám totiž může mnohonásobně vrátit. Jelikož taková asistence často nebývá levná, řada podnikatelů si na ni bere firemní půjčky. V Lemonero na pravidelné bázi zprostředkováváme úvěry, které jsou cílené na pokrytí těchto nákladů.

Jaké jsou další významné výhody sofisitkovaného finančního plánu?

Zabránění negativnímu cash flow

Otázku, jak zlepšit cash flow, si pokládá spousta podnikatelů. Snaha dosáhnout pozitivního finančního toku je jedním z nejčastějších důvodů, proč e-shopisté dávají pozornost finančnímu plánování a správě financí. Ve vašem byznysu sice můžete realizovat spoustu prodejů, ale pokud nemáte finanční plán pro kontrolu přílivu a odlivu peněžních prostředků, můžete utrácet více, než vyděláváte.

V případě, že máte více výdajů než prodejů, může váš byznys brzy zkrachovat.

Nečekaná
obchodní příležitost?

Využijte chytrou půjčku
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Krize jako příležitost

Využijte slevy u dodavatelů s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Nečekaný pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Definování finančních cílů

Díky tomuto plánu vytyčíte specifické finanční cíle a určíte, jak jich můžete dosáhnout. Finanční plán vám dodá možnost sestavit pracovní postup, díky kterému získáte více zákazníků a vyšší míru návratnosti investic.

Ověření životaschopnosti vašich finančních cílů

Důsledný finanční plán vám zabrání ve vytváření nerealistických cílů. I proto by měl být u každého e-shopu nutností, jinak totiž můžete investovat do něčeho, co nemusí dávat takový smysl. Cíle byste měli tvořit na základě populární SMART metody. Měly by tedy být:

  • S –⁠ specific –⁠ konkrétní, specifické,
  • M –⁠ measurable –⁠ měřitelné,
  • A –⁠ achievable –⁠ dosažitelné,
  • R –⁠ realistic –⁠ realistické,
  • T –⁠ timely –⁠ časově ukotvené. 

Snížení stresu vyvolaného podnikáním

Kvalitní finanční plán vám pomůže zbavit se obav zahrnujících finance. Strategický finanční plán vám může dodávat sílu na překonávání jakýchkoliv finančních výzev, které vám vstoupí do cesty.

Jak na to?

Zajímá vás, jak dát dohromady finanční plán na vlastní pěst? Držte se následujících kroků.

1. Zhodnoťte vaši finanční situaci

V prvním kroku byste si měli zodpovědět několik otázek, které vám pomohou lépe pochopit vaši finanční situaci.

  1. Jaká jsou vaše aktuální aktiva a pasiva?
  2. Jaké pojistné krytí se na vaše podnikání vztahuje?
  3. Jaký je stav vašeho cash flow?
  4. Jak vysoké platíte daně?
  5. Vztahují se na vás nějaké státní příspěvky?
  6. Jaká je čistá hodnota vašeho majetku?

Po zodpovězení těchto otázek si uděláte realistickou představu o svých finančních cílech. Lépe pochopíte vaše možnosti, což vám dá základ pro tvorbu vhodného plánu.

2. Zkontrolujte svůj byznys plán

Váš finanční plán by měl ladit s vizí vaši společnosti a dalšími komponenty vašeho byznys plánu. Co potřebujete zajistit, abyste uskutečnili vaše finanční cíle za rok, dva, nebo dokonce 10 let? 

3. Stanovte si konkrétní finanční cíle

Šance, že váš finanční plán bude fungovat, mimo jiné závisí i na specifikaci vašich finančních cílů. Zdokumentujte fixní náklady a vypočítejte možné budoucí náklady na základě aktuálních dat. Díky tomu budete moci vytvořit cíle na další týdny, měsíce či roky.

Pokud provozujete začínající e-shop, nemusíte tvořit tolik konkrétních cílů na několik let dopředu, ale často si bohatě vystačíte s vizí na následující týdny.

4. Zhodnoťte rizika a připravte se na nečekané události

Další z nezpochybnitelných výhod finančního plánování je možnost předvídat budoucí stav. Samozřejmě jen málokdy je možné budoucí událost předpovědět do detailu, ale i základní obrázek vám může podstatně pomoci.

Nejlepším způsobem, jak se připravit na nečekané události, je zhodnotit rizika a připravit si řešení krizových situací předem. 

A jak odhadnout rizika?

  • Poučte se z vlastních chyb.
  • Nastudujte si tržní rizika v e-commerce.
  • Zeptejte se odborníků v oboru na tipy ve finančním plánování.

5. Dejte dohromady a implementujte finanční plán

Jedná se o krok, kdy všechny vaše cíle a výpočty zahrnete do fungující strategie. Ve fázi vývoje převedete všechna vaše data do akčního plánu. Následuje implementace, která vám pomůže dosáhnout vytoužených výsledků.

Tento krok zvládnete na vlastní pěst, ale pokud s finančními strategiemi nemáte zkušenosti, i zde bude lepší obrátit se na profesionála.

6. Monitorujte, vyhodnocujte, aktualizujte

Průběhem času se vaše aktivity, perspektivy a finanční okolnosti budou vyvíjet. Z toho důvodu byste nikdy neměli na svém finančním plánu přestávat pracovat.

Může vás potkat spousta událostí, na které se můžete připravit. Vysvětleme si to na příkladu z osobního života. Představte si, že vám stačilo 50 tisíc korun měsíčně, když jste bydleli pouze s vaším partnerem. Když se však rozhodnete udělat si dítě, můžete potřebovat i dvakrát tolik.

Váš finanční plán musí být schopen pokrýt zvýšenou potřebu příjmů.

K plánu je potřeba pravidelně se vracet a znovu přehodnocovat jednotlivé aspekty. Nezapomeňte brát v potaz změny v daňových zákonech či úrokových sazbách, ekonomické recese a další události, které jsou mimo vaši kontrolu.

Ať už je váš e-shop jakkoli velký, tvorba finančního plánu je pro zajištění profitabilní budoucnosti nutností. Přináší spoustu neoddiskutovatelných benefitů, které vás mohou nasměrovat k raketovému růstu vaší společnosti.

Mohlo by vás zajímat

Krátkodobá versus dlouhodobá půjčka pro podnikatele – jak správně vybrat?

Krátkodobá versus dlouhodobá půjčka pro podnikatele – jak správně vybrat?

Chcete navýšit obrat podnikání a potřebujete k tomu úvěr? Představujeme výhody krátkodobých a dlouhodobých půjček společně s tipy, jak je vybrat.

Chcete navýšit obrat podnikání a potřebujete k tomu úvěr? Představujeme výhody krátkodobých a dlouhodobých půjček společně s tipy, jak je vybrat.

Číst článek
Číst článek

Finanční plánování u e-shopu – klíč k pozitivnímu cash flow

Finanční plánování u e-shopu – klíč k pozitivnímu cash flow

Příznivé cash flow je cílem většiny podnikatelů. Ruku v ruce s tím však přichází nutnost tvorby finančního plánu. V čem vám může pomoci a jak na to?

Příznivé cash flow je cílem většiny podnikatelů. Ruku v ruce s tím však přichází nutnost tvorby finančního plánu. V čem vám může pomoci a jak na to?

Číst článek
Číst článek

4 benefity financování e-shopu s Lemonero

4 benefity financování e-shopu s Lemonero

Financování podnikání je dnes jednodušší než kdy dříve. Jaké benefity na vás čekají u Lemonero?

Financování podnikání je dnes jednodušší než kdy dříve. Jaké benefity na vás čekají u Lemonero?

Číst článek
Číst článek

Nakupování zboží ve velkém – z čeho plynou jeho výhody?

Nakupování zboží ve velkém – z čeho plynou jeho výhody?

Nakupování zboží ve velkém má mnoho výhod, díky kterým můžete znásobit profit vašeho e-shopu. Jaké to jsou a jak se u těchto nákupů nepopálit?

Nakupování zboží ve velkém má mnoho výhod, díky kterým můžete znásobit profit vašeho e-shopu. Jaké to jsou a jak se u těchto nákupů nepopálit?

Číst článek
Číst článek