Spousta z nás sní o provozu vlastního obchodu již od dětství. Odvážnější jedinci si pak v pokročilejším věku obchod opravdu zařídí — ať už v online či kamenné formě.
Splnění takového snu se zpočátku může zdát jednoduché, jakmile se ale začnete o online podnikání více zajímat, s největší pravděpodobností se přesvědčíte o opaku. Vyskytne se spousta záležitostí, které budete muset zařídit, stejně tak jako informací, které budete muset každodenně zužitkovávat. Nejednoho z nás pak takový nápor naprosto odradí.
My ale z vlastních zkušeností víme, že podnikatelé si situaci často komplikují mnohem více, než je nezbytně nutné. Valná většina starostí se totiž dá vyřídit rychle a s lehkostí. Chce to jen ten správný přístup, dostatečnou informovanost a motivaci.
Jednou z nejčastějších obav ohledně rozjezdu i další expanze eshopu bývá otázka financování. Nabízí se spousta způsobů, jak tolik potřebnou finanční injekci získat — my si uvedeme ty nejběžnější.
Vlastní úspory
Mít na financování eshopu našetřené vlastní úspory představuje minimální riziko, protože se v takovém případě logicky vyhnete zadlužení.
Ať už budete chtít rozjet jakýkoli projekt, vždy je potřeba počítat s náklady. Provoz a rozjezd eshopu má velkou výhodu v tom, že ne vždy musí vyjít tak draho — tedy alespoň v porovnání s kamenným obchodem. Z velké části se tedy dá financovat z vlastní kapsy.
Myšlenka je taková, že se vůbec nebudete muset obracet na externí zdroje financování. Vlastní zdroje totiž chytře rozplánujete tak, že než se vyčerpají, budete už mít dostatečné výdělky ze samotného prodeje. Ty pak využijete jak pro vlastní obživu, tak další rozvoj podnikání. A nebudete se o ně muset dělit s případnými investory.

Utopie? Je pravdou, že se něco takového povedlo jen hrstce podnikatelů, neznamená to však, že se jedná o nereálný cíl.
Financování vlastními zdroji je téměř vždy udržitelné jen v rámci prvních pár měsíců. Jak se totiž projekt na trhu uchytí, náklady na jeho provoz se začnou násobit a vy budete muset začít přemýšlet o externím financování.
Specializované nebankovní služby
Služby přímo zaměřené na financování online podnikání mají oproti bankám obrovskou výhodu v tom, že zpravidla dokážou váš projekt lépe zanalyzovat a předpovědět jeho budoucí vývoj — často tedy schvalují žádosti, které by v bance neprošly.

Například Lemonero disponuje vysoce inteligentním systémem, který dokáže provést analýzu dat a budoucích trendů a vypočítat přibližnou profitabilitu e-shopu v reálném čase. Díky tomu budete během pár minut vědět, zda vám bude úvěr schválen, či nikoliv. Celý proces pak zabere maximálně 10 minut. Vše probíhá kompletně online a naprosto jednoduše. Po schválení úvěru peníze dostanete do 24 hodin.
A právě díky pokročilému AI algoritmu a vyhodnocení na základě dat si můžete být jisti, že dostanete nabídku v pouze takové výši, kterou si můžete dovolit. Přesně proto v případě našeho financování ničím neručíte. Získané peníze navíc můžete investovat do jakékoli aktivity, která s provozem eshopu souvisí.
Jedná se například o:
- rozšiřování týmu
- naplňování skladů
- modernizaci vybavení
- investování do reklamy
- navyšování obratu
- doplnění cash-flow
Rodina a přátelé
Pokud vaše rodina či přátelé věří ve vaše podnikatelské sny, ohledně pomoci s financováním vašeho projektu se můžete obrátit na ně. To má samozřejmě své výhody, ale také nevýhody.
Pokud se vám takovou půjčku podaří domluvit, ve spoustě případů se vyhnete úrokům. I tak byste však k zainteresovaným členům vaší rodiny či přátelům měli přistupovat jako k profesionálním investorům — tedy ujistit se, že je oběma stranám vše jasné a dohodnout se na plánu splácení a pevných termínech.

A pokud se náhodou stane, že splátku nebudete schopni dodat v rámci domluveného data, pravděpodobně vám nebude hrozit žádný postih. Nicméně pokud budete v rámci splácení dlouhodobě nespolehliví, počítejte s tím, že se to na vašich vztazích projeví.
Může se také stát, že vám začnou dávat nevyžádané rady, i když sami nemají žádné zkušenosti. A vysvětlit jim pak, že víte, co děláte, a potřebujete se pohybovat po vlastní ose, bývá často obtížnější, než by člověk mohl čekat.
Dotace
Ty jsou jednou z nejoblíbenějších forem financování podnikání a není se čemu divit. Jedná se o peníze, které nemusíte nikomu vracet.
Nicméně to, že se těší takové slávě, není zrovna dobrá zpráva. Znamená to totiž, že o ně standardně žádá spousta podnikatelů a firem, a tak budete čelit obrovské konkurenci. Váš projekt tedy bude muset opravdu vyčnívat, abyste dotaci skutečně získali.

Je také nesmírně těžké narazit na typ dotace, který bude pro vaše cíle vhodný, a i když peníze dostanete, budete je muset investovat na předem daný, specifický účel.
V dnešní době je obrovským tématem ekologie. Když se tedy podíváte na internet na dostupné dotace, velká část z nich přímo souvisí s udržitelným rozvojem, úsporou energií nebo třeba snížení emisí provozoven. Nicméně i když na vhodnou dotaci pro vaše podnikání nenarazíte, doporučujeme jejich nabídku pravidelně sledovat — nikdy totiž nevíte, kdy se objeví taková, pro kterou budete naprosto ideálním kandidátem.