Jak svůj e-shop připravit na Black Friday?

V našem článku se podíváme blíže na svátek Black Friday a jeho pojetí ve světě e-commerce. A řekneme, jak z něj váš e-shop může vytěžit maximum.

Historie nákupního svátku Black Friday sahá až do 60. let minulého století. Tehdy tímto termínem americká policie označovala rušný den v rámci automobilového i pěšího provozu. Tento svátek totiž každoročně probíhá čtvrtý pátek v listopadu, což je den po Dni díkůvzdání — tento rok připadá na 25. listopadu.

Postupem několika let však Black Friday nabyl i komerční roviny — chytří obchodníci se totiž chopili příležitosti a mimo jiné i díky zvýšené rušnosti na ulicích začali nabízet slevy. Do karet jim hrálo také to, že tento den se už dlouhá léta považoval za vstup do vánoční nákupní sezóny.

Název Black Friday (Černý pátek) pak dává smysl i tím, že se obchodníci v tento den dostávali z červených čísel do těch černých, která symbolizují ziskovost. I tak však někteří jeho vznik spíše přisuzují krachu na newyorské burze v roce 1929 nebo dokonce obdobné události, která se do amerických dějin zapsala už rokem 1869.

V posledních letech nabírá tento den na popularitě i v Česku. Využívat jeho komerční potenciál nejprve začaly větší obchody, jako je například Alza, a jejich konkurence se tímto krokem inspirovala. V současné době se můžeme spolehnout na to, že se s touto marketingovou akcí setkáme na většině e-shopů i v řadě kamenných obchodů.

Pokud tedy provozujete e-shop, měli byste na tuto událost být patřičně připraveni. Z Černého pátku se stává celosvětový fenomén, který může i vám pomoci dostat se do výrazně černých čísel. A to i s pomocí externího investičního kapitálu Lemonero.

Na základě našich zkušeností vám tedy prozradíme tři tipy, jak z této náročné obchodní události vytěžit maximum. 

Zaměřte se na vaši marketingovou kampaň

Nehledě na to, kolik do vašeho marketingu investujete ostatní měsíce, v listopadu (a posléze i v prosinci) byste na něj měli uvolnit vyšší rozpočet. 

Způsobů, jak pak s takovým rozpočtem pracovat, je hned více a nikdy není na škodu trošku experimentovat mimo vaše standardní kanály. Ve spoustě případů je totiž pravděpodobné, že narazíte na marketingovou taktiku, která se vám bude vyplácet dlouhodobě.

V dnešní době jde do popředí influencer marketing — sociální sítě totiž dominují online světu. Aktivně je v roce 2020 využívalo 3,6 miliardy lidí, představují tedy enormní obchodní potenciál.

Influenceři vám pak mohou pomoci zvýšit povědomí o vaší firmě, znásobit počet prodejů a spojit se s vaší cílovou skupinou způsoby, se kterými se u jiných kanálů nesetkáte. Podání rukou s influencerem, který bude váš produkt prezentovat v jeho videích či na fotografiích, však předchází intenzivní plánování.

Jasno byste měli mít v základních otázkách typu:

  • Jaká je ideologie vaší firmy?
  • V čem spočívá vaše přidaná hodnota?
  • Co by mělo být cílem kampaně?

Jakmile najdete influencera, který na pravidelné bázi komunikuje s vaší cílovou skupinou, měli byste mu předat co nejvíce informací. Vaše poslání i přidanou hodnotu by měl dobře chápat — jen tak je totiž bude schopen efektivně komunikovat vašim potenciálním zákazníkům.

60 % spotřebitelů využívá sociální sítě jakožto hlavní prostředek vyhledávání nových produktů a služeb. S vaší obchodní prezentací byste tedy měli být na těch nejvýznamnějších z nich skutečně aktivní. Neměl by vám uniknout Facebook, Instagram, ale ani například TikTok. A to hlavně v případě, že se vaše cílová skupina skládá z mladých lidí.

Nákupní proces je pak na těchto sítích velice jednoduchý. Uživatel se totiž v momentě, kdy na něj vyskočí produkt, může prokliknout k nákupu a projít si celým procesem bez toho, aniž by aplikaci zavíral.

Zapomínat byste také neměli na starý dobrý e-mail marketing. Ten je velice efektivní dlouhodobě — a v rámci Black Friday jej můžete využívat pro avizování nadcházejících slev už několik týdnů předem.

Pohlídejte si skladové kapacity a zákaznická očekávání

Pokud váš produkt nemá výhradně elektronickou formu, ujistěte se, že jsou vaše sklady naplněny tak, aby dokázaly pokrýt zvýšený nápor objednávek. A pokud jste kvantitou dostupných produktů na vašem skladě výrazně omezeni, jasně zákazníkům komunikujte jejich počet. Vyhnete se tak totiž tomu, že by stále objednávali produkt, který už ve skutečnosti není dostupný.

Nečekaný Pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
1 000 000 Kč do 10 minut

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum.

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

V závislosti na vašich možnostech by se proces vyřízení objednávky kvůli tomu mohl prodloužit i o několik dní. Rychlost vyřízení obecně patří mezi naprosto klíčové aspekty, na základě kterých se zákazníci rozhodují, zda v daném e-shopu nakoupí, či nikoliv. Nedodržení standardní doručovací lhůty by pro vás mohlo znamenat negativní recenze, které by v dlouhodobém měřítku vašemu obchodu mohly výrazně uškodit.

Většina zákazníků si dobře uvědomuje, jak je Black Friday pro obchody náročný. O to spíše je zajímá, kdy mohou zásilku očekávat.

Možnosti dopravy na vaší stránce popisujte jasně, přehledně a jednoduše. Také si velice přilepšíte, když zákazníkovi usnadníte proces případného vrácení objednávky. Často bude stačit i to, když na tuto možnost zkrátka upozorníte a například vytvoříte vzorový formulář, který zákazníci v případě odstoupení od smlouvy vyplní.

Doručení na adresu, ale i na výdejová místa, je populárnější než kdy dříve. V našich podmínkách rozhodně není radno zapomínat na Zásilkovnu — ta disponuje opravdu rychlou a spolehlivou expedicí objednávek. Navíc je u zákazníků velice oblíbená.

Myslete na zákaznickou zkušenost

S růstem popularity e-commerce rostou i očekávání a nároky vašich zákazníků. A abyste je dokázali plnit, musíte jim vyhovět na všech frontách.

Máme zde na mysli jak technickou, tak osobní stránku věci. Váš e-shop by měl zákazníkům poskytovat veškeré informace, které by je mohly zajímat. A co není jasné, byste měli být připraveni zodpovědět přes telefon, e-mail nebo jinou formu komunikace. Připravte se na to, že v den D vám bude pravděpodobně přicházet spousta dotazů, na které musíte odpovídat promptně.

V rámci zákaznického servisu se v dnešní době začínají dostávat do popředí chatboti. V závislosti na konkrétní službě, která je zprostředkovává, se liší i možnosti jejich programování. Standardně se však dají nastavit tak, aby zákazníky informovali o dostupnosti produktů, procesu vyřízení objednávky nebo aby navrhovali vhodné produkty.

Také mohou zákazníky upozorňovat na opuštěný košík.

Podle IBM dokážou snížit náklady na zákaznický servis až o 30 %.

Black Friday je jedním z nejnáročnějších období pro každého obchodníka — na lámání chleba však dochází až v tento jediný den. Zároveň se však také jedná o znamení, že přichází vánoční sezóna, což je pro e-shopy další motivací zdokonalovat své služby tak, aby maximalizovaly svůj profit a rozšířily své výrobní či distribuční kapacity.

Chcete se se svým e-shopem také dostat do výrazně černých čísel? A co takhle do žlutých? S naší službou Lemonero můžete pokrýt potřebné náklady na tyto aktivity s lehkostí. Schvalujeme až 80 % žádostí na půjčky pro e-shopy a peníze můžete mít na účtu do 10 minut — a už je jen na vás, zda se získanými penězi posílíte své marketingové snažení, zdokonalíte svou dopravu, vylepšíte vaši internetovou prezentaci nebo je využijete na jakýkoliv jiný vytyčený cíl.

Mohlo by vás zajímat

Vánoční lavina se strhla – posviťte si na technické zpracování vašeho e-shopu!

Vánoční lavina se strhla – posviťte si na technické zpracování vašeho e-shopu!

Marketing je v sezóně pro e-shopy prioritou č.1. Zapomínat by však neměly ani na technické zpracování. I to totiž určuje, zda zákazník nakoupí, či nikoliv.

Marketing je v sezóně pro e-shopy prioritou č.1. Zapomínat by však neměly ani na technické zpracování. I to totiž určuje, zda zákazník nakoupí, či nikoliv.

Číst článek
Číst článek

4 tipy, jak se s e-shopem připravit na vánoční shon a vydělat na něm

4 tipy, jak se s e-shopem připravit na vánoční shon a vydělat na něm

Vánoční sezóna je tu a eshopisti se připravují na jedno z nejnáročnějších období roku. Jak na to bez nervů, ale s pěkným výdělkem? O tom si povíme v článku.

Vánoční sezóna je tu a eshopisti se připravují na jedno z nejnáročnějších období roku. Jak na to bez nervů, ale s pěkným výdělkem? O tom si povíme v článku.

Číst článek
Číst článek

Vánoční sezóna je tady! Je na ni váš e-shop patřičně připravený?

Vánoční sezóna je tady! Je na ni váš e-shop patřičně připravený?

Rok uplynul jako voda a ve vzduchu je opět cítit vánoční atmosféra. Ta logicky spotřebitele vybízí k nákupu dárků pod stromeček — a internetové obchodníky k přípravě na razantně zvýšený nápor objednávek.

Rok uplynul jako voda a ve vzduchu je opět cítit vánoční atmosféra. Ta logicky spotřebitele vybízí k nákupu dárků pod stromeček — a internetové obchodníky k přípravě na razantně zvýšený nápor objednávek.

Číst článek
Číst článek

Jak svůj e-shop připravit na Black Friday?

Jak svůj e-shop připravit na Black Friday?

V našem článku se podíváme blíže na svátek Black Friday a jeho pojetí ve světě e-commerce. A řekneme, jak z něj váš e-shop může vytěžit maximum.

V našem článku se podíváme blíže na svátek Black Friday a jeho pojetí ve světě e-commerce. A řekneme, jak z něj váš e-shop může vytěžit maximum.

Číst článek
Číst článek

Informace na míru

Lemonero a partneři potřebují Váš souhlas k využití cookies, aby Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů (třeba abyste nemuseli vyplňovat formulář opakovaně). Souhlas udělíte kliknutím na políčko „Souhlasím“, odmítnout či nastavit souhlasy jednotlivě pak můžete kliknutím na políčko "Detailní nastavení".