Příznivé cash flow by mělo být cílem každého podnikatele. V dnešní době je však stále těžší ho udržet. Přinášíme 6 tipů, které vám výrazně pomohou.
Udržování zdravého cash flow by mělo být jedním z hlavních zájmů každého podnikatele. Dostal se váš e-shop do nepříznivého toku peněz? Nejste jediní. Současná ekonomická krize nehraje do karet téměř nikomu – je tedy naprosto logické, že vás zajímá, jak zlepšit cash flow.
Zatím se nedá předpokládat, kde se všudypřítomné zdražování zastaví. Názory odborníků se liší, kdy někteří očekávají další eskalaci a jiní naopak zastavení a následné klesání inflace. Co však můžete ovlivnit, je váš peněžní tok, který i za této nejisté doby může vzkvétat a obrnit vás na případné horší časy.
Důležité je zmínit, že k posílení cash flow není potřeba „pouze“ přinášet více prostředků. Ruku v ruce s tímto cílem byste se měli snažit dosáhnout i omezení výdajů.
Jak zlepšit cash flow?
Nejefektivnějším řešením negativního cash flow je zvednout ceny nabízených produktů a služeb. Podívejte se, kolik si účtuje vaše konkurence, což vám dodá představu, zda na zvyšování prostor je, či nikoliv.
Divili bychom se, kdyby se vám v dnešní době nezvedly náklady. I tuto skutečnost je potřeba v konečných cenách reflektovat = zvýšit je. Řízení cash flow je mimo jiné o rovnováze mezi konkurenceschopnými cenami a dostatečné kompenzaci za vynaložené úsilí vás a vašeho týmu.
Cílem podnikání je dosáhnout profitu. Pakliže se podhodnocujete, nevyužíváte kompletního tržního potenciálu, čímž vaše cash flow trpí.
Pakliže už dlouho prodáváte ty samé produkty a měsíc od měsíce se drží na podobném počtu prodejů, možná je na čase trošku oživit vaši nabídku. Zamyslete se, jaké další produkty by mohly mít úspěch.
Prodáváte granule pro psy? Vaše cílová skupina jsou pejskaři, kteří by ve spoustě případů jistě ocenili také sušené maso, pamlsky nebo rovnou hračky pro psy. Trávíte ve vašich kancelářích jen pár dní v týdnu? Část prostoru můžete začít pronajímat jiné společnosti.
Zkontrolujte s profesionálem vaši marketingovou strategii a s otevřenou hlavou zabrainstormujte, jak rozšířit svou působnost. Fantazii se zde meze nekladou, vaše rozhodnutí o rozšíření nabídky by však rozhodně mělo být podloženo daty.
Také nezapomínejte na vaše loajální zákazníky. Těm můžete začít nabízet slevové kódy nebo je rovnou angažovat ve věrnostním programu. Díky tomuto benefitu vás budou rádi doporučovat, což pro vás znamená nové zákazníky, a tedy podporu vašeho cash flow.
Jak jsme už zmínili na začátku, udržování zdravého cash flow je také o omezování zbytných výdajů. Podívejte se na svůj provozní výkaz a analyzujete vaše výdaje – jsou opravdu všechny nutné? A v případě, že ano, neexistují levnější alternativy?
Dále se ujistěte, že vaše provozní operace běží tak efektivně, jak to jen jde. Zaměřte se na šetření času, ne nákladů. Projděte vaše procesy a zamyslete se, zda neexistují cesty, které by je zrychlyly. To může znamenat například implementaci účetního softwaru, aby se rychleji odesílaly faktury nebo zajištění efektivnějšího balení zboží. Díky tomu budete moci vyplácet méně na výplatách a přesčasech vašich zaměstnanců – další skvělý způsob, jak zlepšit cash flow.
Možná se dostanete do situace, kdy bude zapotřebí koupit efektivnější vybavení. Na to (i samotné zlepšení cash flow) si můžete vypůjčit prostředky od Lemonera. Návratnost investice může být několikanásobná, když zlepšíte vaše procesy a dostanete se do stabilnějších čísel. Externí financování od Lemonera navíc budete mít vyřízené během několika krátkých minut.
To, že máte s vašimi dodavateli dobré vztahy, ještě nutně neznamená, že vám nabízí ty nejvýhodnější ceny. Zkuste se jich zeptat, zda by vám nenabídli nějaké množstevní slevy, které se mohou natolik vyplatit, že výrazně pomohou vašemu peněžnímu toku.
Spolupracujete s vaším dodavatelem už dlouhou dobu? Na místě bude poptat se, zda byste se mohli domluvit na nějakých výhodách plynoucích z vašeho partnerství.
Pakliže dodavatelé nejsou ochotni jednat, ale na posílení cash flow tímto způsobem trváte, podívejte se po nových. Na trhu se jich v závislosti na segmentu pohybuje celá řada, je tedy možné, že najdete nějaké levnější (a se srovnatelnou kvalitou).
Skladové zásoby jsou jedním z největších výdajů všech společností. Zkontrolujte, po kterém zboží se vždy jen zapráší a které leží na skladě i několik měsíců. S tím souvisí i dobré plánování zásob na základě poptávky nebo konkrétního ročního období – dá se předpokládat, že například během Vánoc toho prodáte více.
V případě, že se zákazníci zrovna neženou do nákupu některých produktů, zvažte, zda nebude lepší prodat je za nižší cenu. Je totiž výhodnější vydělat alespoň nějaké peníze, než aby zboží leželo na skladu a dále ztrácelo na své hodnotě.
Faktury jsou esencí každého byznysu a základem řízení cash flow. Pokud je neodesíláte, nemůžete samozřejmě dostat zaplaceno. Čím dříve fakturu odešlete, tím dříve dostanete peníze, které se o to dříve odrazí na vašem cash flow.
Také si dobře pohlídejte, že vaši zákazníci platí faktury včas. Naprostým základem jsou e-mailové upomínky, které můžete posílat jak před vypršením splatnosti faktury, tak po.
Zvážit můžete také možnost slevy zákazníkům, kteří fakturu zaplatí před určitým datem. Pokud mají 30 dní na splacení, ale peníze potřebujete už za týden, menší sleva by zákazníky mohla motivovat k urychlení platby.
Vytvořte poplatky navíc pro ty, kteří se zpozdí s proplacením. Při jejich uvádění buďte transparentní ohledně toho, jak budou vysoké a kdy je budete účtovat. Ideální bude, když tuto informaci zařadíte přímo do faktury.
Podmínky na trhu jsou v současné době velmi bojové, věříme však, že vám tyto tipy, jak zlepšit cash flow, pomohou. Bez příznivých čísel totiž není možné rozvíjet byznys a dlouhodobě se udržet na trhu.
Chcete navýšit obrat podnikání a potřebujete k tomu úvěr? Představujeme výhody krátkodobých a dlouhodobých půjček společně s tipy, jak je vybrat.
Chcete navýšit obrat podnikání a potřebujete k tomu úvěr? Představujeme výhody krátkodobých a dlouhodobých půjček společně s tipy, jak je vybrat.
Příznivé cash flow je cílem většiny podnikatelů. Ruku v ruce s tím však přichází nutnost tvorby finančního plánu. V čem vám může pomoci a jak na to?
Příznivé cash flow je cílem většiny podnikatelů. Ruku v ruce s tím však přichází nutnost tvorby finančního plánu. V čem vám může pomoci a jak na to?
Financování podnikání je dnes jednodušší než kdy dříve. Jaké benefity na vás čekají u Lemonero?
Financování podnikání je dnes jednodušší než kdy dříve. Jaké benefity na vás čekají u Lemonero?
Nakupování zboží ve velkém má mnoho výhod, díky kterým můžete znásobit profit vašeho e-shopu. Jaké to jsou a jak se u těchto nákupů nepopálit?
Nakupování zboží ve velkém má mnoho výhod, díky kterým můžete znásobit profit vašeho e-shopu. Jaké to jsou a jak se u těchto nákupů nepopálit?
Po odeslání formuláře se dostanete na nezávaznou aktivaci v administraci Vaší platební brány nebo e-shopu. Aktivace i vyhodnocení je zcela zdarma a k ničemu se nezavazujete.
Pokračováním beru na vědomí, že Lemonero s.r.o. bude zpracovávat uvedené osobní údaje za účelem vyřízení mých požadavků a souvisejících operací. Bližší informace o zpracování, včetně informací o mých právech a odvolatelnosti souhlasu s oslovováním, naleznu v Zásadách ochrany osobních údajů.
Nyní můžete přejít do administrace svého e-shopu,kde dojde k vyhodnocení.
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat produkt GoPay Financing v GoPay monitoru pod záložkou Financování (viz návod níže).
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat Podnikatelský úvěr v klientském portálu Comgate (viz návod níže).
Pokračováním berete na vědomí, že Lemonero s.r.o. jako správce bude zpracovávat Vaše osobní údaje za účelem vyřízení Vašich požadavků. Bližší informace naleznete v Zásadách ochrany osobních údajů. Udělený souhlas lze odvolat na e-mailu info@lemonero.cz.
Nyní si stačí aktivovat doplněk v administraci Vašeho
e-shopu. Nejpozději následující pracovní den Vás pak budou kontaktovat naši specialisté na financování e-shopů.
Co nevidět se Vám ozveme a zjistíme
možnosti financování vašeho e-shopu.