Víte o chodu svého e-shopu opravdu vše? Máme pro vás test z finančního řízení, který ověří vaše znalosti.
Ověřit své znalosti

5 e-commerce trendů, které provázejí rok 2023

Svět e-commerce se neustále vyvíjí, a tak i trendy, které mu dominují. Přečtěte si o pěti nejdůležitějších, které vaši obchodní činnost posunou na novou úroveň.

V posledních letech svět e-commerce zažil nebývalý boom, který přinesl jak spoustu výzev, tak příležitostí. I když tomu řada společností stále vzdoruje, digitalizace služeb a produktů je pro udržení na trhu důležitější než kdy dříve. Neméně důležité je sledovat e-commerce trendy, na základě kterých můžete pravidelně revidovat svou marketingovou strategii.

Aktuálně e-commerce roste o cca 10 % meziročně, a to navzdory probíhající globální inflaci, kvůli které jsou zákazníci při nákupu nových produktů mnohem zdrženlivější. Pokud půjdete s dobou, můžete získat hned několik benefitů. Mezi ty se řadí například získání konkurenční výhody, lepší vyplňování potřeb zákazníků či objevování nových příležitosti a rozšiřování svých obzorů.

Jakých trendů se vám tento rok vyplatí využívat?

1. Bez omnichannel strategie to nepůjde

Omnichannel strategie je přístup k marketingu, kdy značka zákazníkovi poskytuje tu stejnou zkušenost napříč všemi kanály – ať už se jedná o webovou stránku, sociální sítě nebo kamenný obchod. Díky této konzistentnosti si vás zákazník lépe zapamatuje, a zvyšuje se tak pravděpodobnost opakovaných nákupů.

Dle průzkumů až 75 % zákazníků před tím, než realizují objednávku, projíždí více kanálů. Mohou si vaše produkty například prohlédnout v kamenném obchodě, a pak si od vás nakoupit z e-shopu. Ujistěte se, že se produkty dají snadno najít a držte se jednotného brandingu a stylu komunikace. Každý kanál by měl být reflekcí těch ostatních. 

Abyste zákazníkům poskytli komplexní omnichannel zážitek, začněte:

  • Personalizovat zákaznickou zkušenost.
  • Optimalizovat vaši webovou stránku pro mobilní zařízení.
  • Poskytovat zákaznickou podporu přes sociální sítě.

2. I nadále se přesouváme na mobily

Spousta lidí dnes bez mobilu nedá ani ránu – a stále častěji přes něj také nakupují. Na světě je momentálně přibližně 7,26 miliardy uživatelů mobilních telefonů, a toto číslo bude nadále narůstat.

Na základě průzkumů bude v roce 2024 až 70 % všech internetových nákupů probíhat přes mobily. Vaše webová stránka by tedy měla být co možná nejlépe přizpůsobená těmto zařízením. Začít můžete tak, že:

Zrychlíte načítání vašeho webu

Trpělivost zákazníků je dnes na historickém minimu. Když otevřou stránku, očekávají okamžité načtení a každá prodleva zvyšuje riziko, že web opustí (a už se na něj nikdy nevrátí). Pokud je to možné, zrychlete jeho načítání, díky čemuž se zákazníkům bude komfortně listovat ve vašich produktech.

Zjednodušíte navigační menu

Obrazovky mobilů jsou mnohem menší než klasických monitorů. Kvůli tomu by mělo být navigační menu vašeho webu co možná nejkompaktnější a nejvíce uživatelsky přívětivé. 

3. Zákazníci volí sociální sítě jako přímý kanál pro nákup

Mezi další e-commerce trendy patří nakupování na sociálních sítích, vyniká totiž svou jednoduchostí. Svou objednávku tam zákazníci mohou realizovat od A do Z stejně tak, jako by to udělali na kterémkoliv jiném prodejním kanálu.

Sociální sítě v dnešní době používá více než polovina globální populace a předpokládá se, že počet uživatelů bude nadále narůstat. Vaše marketingová strategie by je tedy neměla brát na lehkou váhu. Chcete na nich uspět? Klíčem jsou tyto body:

Zaměření na správné sítě

Prodáváte produkty pro mladší generaci? Určitě byste měli být na TikToku, zatímco Facebook pro vás takový potenciál mít nemusí. Při volbě sociálních sítí, do kterých budete investovat, zvažte vaši cílovou skupinu a místa, kde se vyskytuje v nejhojnějším počtu.

Tvorba vysoce kvalitního obsahu

Obsah je král, a to platí i na sociálních médiích. Zaměřte se na produkování kvalitních textů a vizuálních výstupů, které uživatelům přinesou přidanou hodnotu.

Zjednodušení procesu objednávky

V tomto prostoru zákazníci očekávají co nejméně komplikací na cestě k finálnímu potvrzení objednávky. Umožněte ji realizovat i bez registrace a nabídněte více možností plateb.

Spolupráce s influencery

Influencer marketing je velkým e-commerce trendem sám o sobě. Využijte spolupráce s influencerem, který bude prezentovat vaše produkty na svém profilu. Ujistěte se však, že oslovuje tu správnou cílovou skupinu. Přímá doporučení jsou jedním z nejefektivnějších nástrojů marketingu vůbec.

Analýza aktivit

Nezakládejte vaše rozhodnutí pouze na pocitech, ale hlavně na datech. Popularitu jednotlivých příspěvků neustále analyzujte, díky čemuž získáte představu o tom, jaký obsah vaši potenciální zákazníci chtějí vidět.

4. Boom umělé inteligence jen tak neutichne

Využití umělé inteligence je e-commerce trend gigantických rozměrů, o kterém ještě hodně uslyšíme. AI nástroje se stále více dostávají do marketingu – usnadňují práci, ví, jak oslovit zákazníky, a dokážou vytvořit kreativní řešení.

Již v dnešní době je umělá inteligence natolik propracovaná, že na základě průzkumu marketingového nástroje HubSpot 63 % zákazníků ani neví, že s ní interagují. Kde nachází nejčastější využití?

V chatbotech

AI chatboti dokážou zodpovídat dotazy zákazníků 24/7, díky čemuž vám mohou významně uvolnit ruce. Zákazníkům mohou pomoci s jejich objednávkou nebo třeba poskytnout informace o konkrétním produktu.

V doporučování produktů

AI analyzuje zákaznická data a na základě nich může doporučovat konkrétní produkty. Pro vašeho zákazníka tedy vytváří personalizovanou zkušenost.

Při cenové optimalizaci

Systémy umělé inteligence dokážou chytře analyzovat konkurenci a navrhovat vhodné ceny produktů. Díky tomu se vaše nabídka stane dostupnější a o vaše zboží může projevit zájem více zákazníků.

Umělou inteligenci využíváme i my – pomáhá nám vyhodnocovat žádosti žadatelů o financování e-shopu. Nemusíme tedy manuálně kontrolovat jejich bonitu a přibližnou výdělečnost.

5. Začínáme uvažovat zeleněji

Ekologie je dnes vysoce relevantním tématem, které našlo svou cestu i do e-commerce. Nešlápnete vedle, pokud se začnete dívat po etických dodavatelích vašich produktů nebo se budete snažit o snížení uhlíkové stopy vaší společnosti.

Na základě dat od společnosti Statista, která provádí marketingové průzkumy, 42 % zákazníků upřednostňuje prodejce, kteří svoje produkty balí do udržitelných obalů. Většina velkých hráčů na trhu omezuje použití plastů a tuto iniciativu komunikuje i veřejnosti. Připojit se však mohou i menší značky, které díky tomu představí další prodejní argument.

Nečekaná
obchodní příležitost?

Využijte chytrou půjčku
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Krize jako příležitost

Využijte slevy u dodavatelů s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Nečekaný pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Mohlo by vás zajímat

Krizové řízení s Lemonero – jak překonat náročné období v byznysu?

Krizové řízení s Lemonero – jak překonat náročné období v byznysu?

Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?

Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?

Číst článek
Číst článek

Diverzifikací produktů vašeho e-shopu k novým zákazníkům: 5 kroků k úspěchu

Diverzifikací produktů vašeho e-shopu k novým zákazníkům: 5 kroků k úspěchu

Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?

Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?

Číst článek
Číst článek

Nový rok, nová příležitost k růstu vašeho e-shopu: jak v aktuálním období prosperovat?

Nový rok, nová příležitost k růstu vašeho e-shopu: jak v aktuálním období prosperovat?

Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!

Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!

Číst článek
Číst článek

Analýza konkurence: 7 jednoduchých kroků, jak ji provést

Analýza konkurence: 7 jednoduchých kroků, jak ji provést

Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.

Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.

Číst článek
Číst článek