Nakupování na internetu je u Čechů stále oblíbenější a koronavirová pandemie tento růst podstatně akcelerovala. Podle asociace pro elektronickou komerci (APEK) minulý rok české e-shopy dosáhly celkového obratu 196 miliard korun, což znamená čtvrtinový nárůst oproti předchozímu roku.
Předpokládá se, že jen za dárky Češi utratí letos nejméně 77 miliard korun. Výrazné obraty se mimo jiné očekávají během globálních nákupních akcí, jako je třeba Black Friday nebo také stále populárnější Cyber Monday.
Za počátek vánoční sezóny se obecně považuje Black Friday, který tento rok připadá na 26. listopad. S narůstajícím počtem objednávek je však potřeba počítat už přibližně od začátku tohoto měsíce. Ne každý totiž řeší dárky na poslední chvíli — a zákazníci si mnohdy i radši připlatí, než aby čekali na vánoční akce.
Berte na vědomí, že toto období je pro vás perfektní příležitostí, jak vydělat peníze a získat nové zákazníky, kteří u vás budou v případě spokojenosti nakupovat opakovaně. V závislosti na vašem zaměření a pozici na trhu je potřeba pohlídat si více záležitostí. My si dnes uvedeme ty nejpodstatnější z nich.
Zkontrolujte zboží na skladě
Pokud chcete ze sezóny vytěžit maximum, pohlídejte si, zda máte dostatek zboží na skladě. Abyste dokázali přesněji určit, jak moc by váš sklad měl být naplněný, proveďte analýzu vánočních prodejů minulého roku.
V případě, že v letošním roce do marketingu investujete podobnou částku a váš růst není raketový, vaše skladové zásoby navyšte přibližně o 20 % oproti minulému roku. V potaz je totiž potřeba brát narůstající popularitu nakupování na internetu. A pokud se vám nepodaří prodat všechno, alespoň budete zásobeni na povánoční období.
Nákup zboží samozřejmě můžete financovat z vlastní kapsy. Pokud však využijete externího financování od Lemonero, vaše vlastní prostředky můžete použít na rozvoj jiných aspektů vašeho obchodu. Jako je například…
Marketing
Produkty, o kterých nikdo neví, si ani nikdo nekoupí. A to ani během vánoční sezóny.
Ať už přes rok investujete do marketingu jakkoli vysoké částky, ve vánočním období byste měli váš rozpočet navýšit. Strategicky jej pak investujte do kanálů, které vám dlouhodobě přináší ovoce. Můžete však zkusit také lehce zaexperimentovat a zařídit menší kampaně i na kanálech, které standardně tolik nevyužíváte.
Během Vánoc jsou totiž lidé nakupování mnohem více otevřeni, a tak máte velkou šanci, že zakoupí právě váš produkt i přes to, že na daném kanálu nemáte vybudovanou reputaci. Jedná se o období, které je vhodné i pro rozšiřování povědomí o vašem brandu — jež ruku v ruce pomáhá budovat základnu dlouhodobých zákazníků.
Jelikož do PPC nástrojů v dnešní době investuje snad každý e-shop, předpokládáme, že ten váš není výjimkou. Pohlídejte si, zda na nich máte dostatečný kredit, ať jste neustále na očích zákazníků. V opačném případě byste totiž mohli přijít o obrovské tržby.
Velkou sílu má také e-mailový marketing. V tomto období totiž máte příležitost vašim zákazníkům připomenout, že mohou nakoupit vánoční dárky od vás. A pokud máte dostatek dat, můžete jim také odeslat personalizované tipy na produkty a speciální nabídky.
Prostřednictvím e-mailů můžete také informovat zákazníky, kteří opustili košík, že svůj nákupní proces nedokončili. Procento takových je poměrně vysoké a důvodů, proč tak činí, je více — z těch nejčastějších si však jmenujme špatné internetové připojení nebo nerozhodnost. Připomenutí se vám může snadno zprostředkovat tržbu. Podle výzkumů totiž 45 % zákazníků takový e-mail otevře, 21 % na něj klikne a 50 % z těch, co klikli, provedou nákup.