Víte o chodu svého e-shopu opravdu vše? Máme pro vás test z finančního řízení, který ověří vaše znalosti.
Ověřit své znalosti

Jak získat kvalitního investora pro váš e-shop? 3 kroky k úspěchu

Jako možné řešení externího financování e-shopu se nabízí investor – jak však najít co možná nejlepšího? V článku si uvedeme 3 kroky, které vás k němu zavedou.

E-shop se dá zpočátku financovat z vlastních zdrojů. Můžete mít našetřený kapitál, který postupně investujete dle potřeb. Případně vám pomocnou ruku podá rodina nebo blízcí. Když však chcete například expandovat nebo spustit opravdu masivní marketingovou kampaň, prostředky vám nemusí vystačit. 

V takový moment často přichází na scénu, mimo jiné externí zdroje, investor. Ten by měl ideálně mít už něco za sebou a kromě svých peněz se také dělit o své poznatky z praxe. Jak však investory najít? Může se jednat o poměrně náročný úkol, v dnešním článku si však popíšeme 3 zjednodušené kroky, kterých byste se rozhodně měli držet.

Krok č. 1 – bez pitch decku to nepůjde

Pakliže se ve světě investic už nějakou dobu pohybujete, pitch deck je jistě tématem, se kterým jste se už několikrát setkali. Jedná se o stručnou prezentaci, ve které potenciálním investorům do detailu popíšete svůj podnikatelský plán, produkty a služby.

Většina investorů si na pitch deck opravdu potrpí. To je pochopitelné, protože chtějí získat jistotu, že peníze dokážete namnožit. Tuto prezentaci tedy není radno odbývat.

Minimálně byste do ní měli zahrnout informace o:

  • produktu nebo službě, kterou nabízíte,
  • cílovém trhu,
  • unikátní value proposition (jasné vyjádření důvodu, proč by si měl zákazník koupit službu nebo výrobek),
  • týmu a partnerech,
  • potenciálu pro růst,
  • finančních potřebách.

Investoři pro e-shop chtějí kromě potenciálu vaší společnosti a její role na trhu slyšet také o důvodech, proč se jim vyplatí do projektu vstoupit. V tom vám částečně pomůže analýza trhu, protože ve srovnání s vaší konkurencí můžete identifikovat několik výhod, díky kterým váš byznys může být zajímavější. Analýza vám také dodá představu o klíčových trendech a příležitostech pro obchod. 

Investoři se mohou doptávat na vaši finanční strategii, ta je totiž klíčem k jejich možnému výdělku. O té jsme se rozepsali v článku Finanční strategie vašeho podnikání: jak na ni?

Krok č. 2 – hledejte potenciální investory

Jakmile máte nachystaný pitch deck, je načase poohlédnout se po optimálních investorech. Častými zdroji externího financování pak bývají andělští investoři, venture kapitály a crowdfundingové platformy.

E-shop však také můžete částečně, nebo úplně, financovat z nebankovní půjčky pro podnikatele. Ta může mít hned několik výhod, o čemž se přesvědčíte u Lemonero. Naše služba schvaluje přes 80 % žádostí. Každá z nich se pak vyhodnocuje za pomoci umělé inteligence, a tak trvá jen pár minut, než zjistíte, na čem jste.

A kde investory hledat? Nejčastěji se vám poštěstí na různých networking eventech nebo na online platformách. V případě, že už jste nějakou dobu v oboru a máte zajímavé kontakty, zeptejte se jich, jestli nějakého investora nemohou doporučit.

Chcete-li začít spolupracovat s kvalitním investorem, počítejte s tím, že vyhledávání může zabrat poměrně hodně času. Vybírejte jen takové, kteří mají zkušenosti a kontakty v rámci vašeho cílového odvětví. Podívejte se po investorech, kteří jsou ostřílení v rámci potřeb a cílů, které jsou podobné těm vašim. Mimo finanční injekci vám totiž také mohou poskytovat konzultace, které jsou k nezaplacení. Často tedy nabydou ještě jedné role – určitých mentorů, na které se můžete obracet, když budete stát před obchodními dilematy.

Předtím, než půjdete na první schůzku, si také promyslete podmínky spolupráce. Máme zde na mysli hlavně výši procenta, které budete investorům vyplácet z vašeho profitu. Tento krok doporučujeme konzultovat s finančními odborníky, kteří vám mohou pomoci ideálního investora také najít.

Krok č. 3 – kontaktujte investory a spojte se s nimi

Jakmile si domluvíte meeting, ujistěte se, že jste dobře připraveni zodpovědět veškeré potenciální otázky. Na druhou stranu počítejte s tím, že investoři pro e-shop mohou mít i takové, které se nedají očekávat. Testují si tím, zda byznysu opravdu rozumíte a máte pro něj nadšení, které vás bude dlouhodobě tlačit kupředu.

Stejně jako tomu je v mezilidských vztazích, i v případě těch obchodních je pak klíčem k úspěchu oboustranná důvěra. Tu sice budete budovat po celou dobu spolupráce, dobrý základ pro ni však můžete postavit už na prvním meetingu. Na nic si nehrajte, zachovejte si upřímnost a profesionalitu.

Dále vám pomůže, když..

  • Ukážete investorům, že to s podnikáním myslíte vážně a disponujete schopnostmi a zkušenostmi, které vám pomohou uspět.
  • Budete transparentní ohledně vašich financí, operací a vašeho byznysového modelu.
  • Budete otevřeni zpětné vazbě a návrhům investorů.

Už první meeting také často bývá tím, kdy se vyjednávají podmínky investice. Zde musíte mít představu o hodnotě vaší společnosti a procentu ze zisku, které jste schopni nabídnout. Rozhodně však buďte otevřeni kompromisům, které pro vás stále mohou být výhodné. 

V žádném případě však nekývejte na něco, s čím nejste komfortní. Jedná se o váš byznys a máte plné právo vést jej tak, jak uznáte za vhodné. Pakliže vám na potenciálním investorovi cokoliv nesedí, není nic jednoduššího než říct ne a poohlédnout se jinde. Možností je spousta a vyplatí se počkat si na partnera, se kterým bude spolupráce opravdu perspektivní.

V neposlední řadě se vám budou hodit vyjednávací schopnosti, díky kterým budete mít větší šanci, že dosáhnete svého. 

Získat kvalitního investora je častou nutností e-shopů všech velikostí. A i když se nejedná o snadný úkol, když se zadaří, budete za celkový proces vděční. Díky získanému externímu financování se totiž můžete s vaším e-shopem dále rozvíjet směrem, který je pro vás aktuálně nejvýhodnější. A co víte – třeba se díky získaným prostředkům brzy stanete hvězdou vašeho oboru.

Nečekaná
obchodní příležitost?

Využijte chytrou půjčku
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Krize jako příležitost

Využijte slevy u dodavatelů s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Nečekaný pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Mohlo by vás zajímat

Krizové řízení s Lemonero – jak překonat náročné období v byznysu?

Krizové řízení s Lemonero – jak překonat náročné období v byznysu?

Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?

Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?

Číst článek
Číst článek

Diverzifikací produktů vašeho e-shopu k novým zákazníkům: 5 kroků k úspěchu

Diverzifikací produktů vašeho e-shopu k novým zákazníkům: 5 kroků k úspěchu

Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?

Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?

Číst článek
Číst článek

Nový rok, nová příležitost k růstu vašeho e-shopu: jak v aktuálním období prosperovat?

Nový rok, nová příležitost k růstu vašeho e-shopu: jak v aktuálním období prosperovat?

Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!

Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!

Číst článek
Číst článek

Analýza konkurence: 7 jednoduchých kroků, jak ji provést

Analýza konkurence: 7 jednoduchých kroků, jak ji provést

Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.

Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.

Číst článek
Číst článek