Víte o chodu svého e-shopu opravdu vše? Máme pro vás test z finančního řízení, který ověří vaše znalosti.
Ověřit své znalosti

Jak získat kvalitního investora pro váš e-shop? 3 kroky k úspěchu

Jako možné řešení externího financování e-shopu se nabízí investor – jak však najít co možná nejlepšího? V článku si uvedeme 3 kroky, které vás k němu zavedou.

E-shop se dá zpočátku financovat z vlastních zdrojů. Můžete mít našetřený kapitál, který postupně investujete dle potřeb. Případně vám pomocnou ruku podá rodina nebo blízcí. Když však chcete například expandovat nebo spustit opravdu masivní marketingovou kampaň, prostředky vám nemusí vystačit. 

V takový moment často přichází na scénu, mimo jiné externí zdroje, investor. Ten by měl ideálně mít už něco za sebou a kromě svých peněz se také dělit o své poznatky z praxe. Jak však investory najít? Může se jednat o poměrně náročný úkol, v dnešním článku si však popíšeme 3 zjednodušené kroky, kterých byste se rozhodně měli držet.

Krok č. 1 – bez pitch decku to nepůjde

Pakliže se ve světě investic už nějakou dobu pohybujete, pitch deck je jistě tématem, se kterým jste se už několikrát setkali. Jedná se o stručnou prezentaci, ve které potenciálním investorům do detailu popíšete svůj podnikatelský plán, produkty a služby.

Většina investorů si na pitch deck opravdu potrpí. To je pochopitelné, protože chtějí získat jistotu, že peníze dokážete namnožit. Tuto prezentaci tedy není radno odbývat.

Minimálně byste do ní měli zahrnout informace o:

  • produktu nebo službě, kterou nabízíte,
  • cílovém trhu,
  • unikátní value proposition (jasné vyjádření důvodu, proč by si měl zákazník koupit službu nebo výrobek),
  • týmu a partnerech,
  • potenciálu pro růst,
  • finančních potřebách.

Investoři pro e-shop chtějí kromě potenciálu vaší společnosti a její role na trhu slyšet také o důvodech, proč se jim vyplatí do projektu vstoupit. V tom vám částečně pomůže analýza trhu, protože ve srovnání s vaší konkurencí můžete identifikovat několik výhod, díky kterým váš byznys může být zajímavější. Analýza vám také dodá představu o klíčových trendech a příležitostech pro obchod. 

Investoři se mohou doptávat na vaši finanční strategii, ta je totiž klíčem k jejich možnému výdělku. O té jsme se rozepsali v článku Finanční strategie vašeho podnikání: jak na ni?

Krok č. 2 – hledejte potenciální investory

Jakmile máte nachystaný pitch deck, je načase poohlédnout se po optimálních investorech. Častými zdroji externího financování pak bývají andělští investoři, venture kapitály a crowdfundingové platformy.

E-shop však také můžete částečně, nebo úplně, financovat z nebankovní půjčky pro podnikatele. Ta může mít hned několik výhod, o čemž se přesvědčíte u Lemonero. Naše služba schvaluje přes 80 % žádostí. Každá z nich se pak vyhodnocuje za pomoci umělé inteligence, a tak trvá jen pár minut, než zjistíte, na čem jste.

A kde investory hledat? Nejčastěji se vám poštěstí na různých networking eventech nebo na online platformách. V případě, že už jste nějakou dobu v oboru a máte zajímavé kontakty, zeptejte se jich, jestli nějakého investora nemohou doporučit.

Chcete-li začít spolupracovat s kvalitním investorem, počítejte s tím, že vyhledávání může zabrat poměrně hodně času. Vybírejte jen takové, kteří mají zkušenosti a kontakty v rámci vašeho cílového odvětví. Podívejte se po investorech, kteří jsou ostřílení v rámci potřeb a cílů, které jsou podobné těm vašim. Mimo finanční injekci vám totiž také mohou poskytovat konzultace, které jsou k nezaplacení. Často tedy nabydou ještě jedné role – určitých mentorů, na které se můžete obracet, když budete stát před obchodními dilematy.

Předtím, než půjdete na první schůzku, si také promyslete podmínky spolupráce. Máme zde na mysli hlavně výši procenta, které budete investorům vyplácet z vašeho profitu. Tento krok doporučujeme konzultovat s finančními odborníky, kteří vám mohou pomoci ideálního investora také najít.

Krok č. 3 – kontaktujte investory a spojte se s nimi

Jakmile si domluvíte meeting, ujistěte se, že jste dobře připraveni zodpovědět veškeré potenciální otázky. Na druhou stranu počítejte s tím, že investoři pro e-shop mohou mít i takové, které se nedají očekávat. Testují si tím, zda byznysu opravdu rozumíte a máte pro něj nadšení, které vás bude dlouhodobě tlačit kupředu.

Stejně jako tomu je v mezilidských vztazích, i v případě těch obchodních je pak klíčem k úspěchu oboustranná důvěra. Tu sice budete budovat po celou dobu spolupráce, dobrý základ pro ni však můžete postavit už na prvním meetingu. Na nic si nehrajte, zachovejte si upřímnost a profesionalitu.

Dále vám pomůže, když..

  • Ukážete investorům, že to s podnikáním myslíte vážně a disponujete schopnostmi a zkušenostmi, které vám pomohou uspět.
  • Budete transparentní ohledně vašich financí, operací a vašeho byznysového modelu.
  • Budete otevřeni zpětné vazbě a návrhům investorů.

Už první meeting také často bývá tím, kdy se vyjednávají podmínky investice. Zde musíte mít představu o hodnotě vaší společnosti a procentu ze zisku, které jste schopni nabídnout. Rozhodně však buďte otevřeni kompromisům, které pro vás stále mohou být výhodné. 

V žádném případě však nekývejte na něco, s čím nejste komfortní. Jedná se o váš byznys a máte plné právo vést jej tak, jak uznáte za vhodné. Pakliže vám na potenciálním investorovi cokoliv nesedí, není nic jednoduššího než říct ne a poohlédnout se jinde. Možností je spousta a vyplatí se počkat si na partnera, se kterým bude spolupráce opravdu perspektivní.

V neposlední řadě se vám budou hodit vyjednávací schopnosti, díky kterým budete mít větší šanci, že dosáhnete svého. 

Získat kvalitního investora je častou nutností e-shopů všech velikostí. A i když se nejedná o snadný úkol, když se zadaří, budete za celkový proces vděční. Díky získanému externímu financování se totiž můžete s vaším e-shopem dále rozvíjet směrem, který je pro vás aktuálně nejvýhodnější. A co víte – třeba se díky získaným prostředkům brzy stanete hvězdou vašeho oboru.

Nečekaná
obchodní příležitost?

Využijte chytrou půjčku
1 000 000 Kč do 10 minut

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

Krize jako příležitost

Využijte slevy u dodavatelů
Půjčka až 1 000 000 Kč do 10 minut

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

Nečekaný pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
1 000 000 Kč do 10 minut

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum.

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

Mohlo by vás zajímat

6 tipů, jak vybrat ideální sociální síť pro váš byznys

6 tipů, jak vybrat ideální sociální síť pro váš byznys

Každý e-shop by měl vědět, jak na sociální sítě. Jejich efektivita totiž může výrazně překonat ostatní marketingové kanály. Jak zvolit tu pravou?

Každý e-shop by měl vědět, jak na sociální sítě. Jejich efektivita totiž může výrazně překonat ostatní marketingové kanály. Jak zvolit tu pravou?

Číst článek
Číst článek

7 tipů, jak mohou malé a střední e-shopy ušetřit peníze

7 tipů, jak mohou malé a střední e-shopy ušetřit peníze

Šetření prostředků je dnes vysoce relevantním tématem, a to i pro e-shopy. Přinášíme 7 tipů, které vám pomohou rozpočet stabilizovat.

Šetření prostředků je dnes vysoce relevantním tématem, a to i pro e-shopy. Přinášíme 7 tipů, které vám pomohou rozpočet stabilizovat.

Číst článek
Číst článek

5 důvodů, proč byste měli začít podnikat na internetu

5 důvodů, proč byste měli začít podnikat na internetu

Měli byste vyzkoušet své štěstí v online podnikání? Pravděpodobně ano! Důvodů, proč se do digitálního byznysu pustit, existuje nespočet. Jaké máme na mysli?

Měli byste vyzkoušet své štěstí v online podnikání? Pravděpodobně ano! Důvodů, proč se do digitálního byznysu pustit, existuje nespočet. Jaké máme na mysli?

Číst článek
Číst článek

Tajemství influencer marketingu – jak s jeho pomocí budovat byznys?

Tajemství influencer marketingu – jak s jeho pomocí budovat byznys?

Influencer marketing je stále populárnější. Svou efektivitou totiž může překonat ostatní formy marketingu. Jak ho můžete pro svůj e-shop začít využívat i vy?

Influencer marketing je stále populárnější. Svou efektivitou totiž může překonat ostatní formy marketingu. Jak ho můžete pro svůj e-shop začít využívat i vy?

Číst článek
Číst článek