Víte o chodu svého e-shopu opravdu vše? Máme pro vás test z finančního řízení, který ověří vaše znalosti.
Ověřit své znalosti

Dosáhněte svého aneb 5 tipů, jak vyjednávat s dodavateli

Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.

Obchodní vztah mezi e-shopistou a dodavatelem by měl být oboustranně přínosný. Jeden totiž nemůže „žít“ bez druhého – oba potřebují zajistit odbyt zboží, aby udržovali a posilovali svou pozici na trhu. Dosáhnout solidní dohody však nemusí být vždycky jednoduché.

Je zapotřebí najít dodavatele, který vám bude zboží dodávat ve slíbených termínech a nabídne ho za výhodnou cenu. To často zahrnuje dlouhá vyjednávání s nejasným výsledkem. Jak tento proces urychlit? A jak při jednáních dosáhnout svého? Pojďme se podívat na několik tipů, které vám podají pomocnou ruku.

1. Vzdělejte se

Předtím, než se pustíte do vyjednávání s dodavatelem, byste se měli informovat o trhu a jeho možnostech. Pokud tak neučiníte, dodavatel by toho mohl využít a použít to proti vám. Ujistěte se tedy, že před meetingem budete mít dostatek času na rešerši, která vám pak může dodat významnou výhodu.

Zjistěte si, jaké jsou ceny u konkurence a také jaké existují slevy, v opačném případě totiž budete muset akceptovat to, co vám řekne dodavatel, jako absolutní pravdu. Může vám navrhnout astronomickou částku, a než zjistíte, že vás ošizuje, už budete mít podepsanou smlouvu.

S dostatečnými znalostmi trhu budete schopni navrhovat protinabídky, které dávají smysl v kontextu aktuální situace na trhu. Následně může potenciální dodavatel snížit cenu svého návrhu. Pakliže se tak nestane, můžete odejít s dobrým pocitem, že na vás čekají lepší příležitosti jinde.

2. Zaplaťte dodavateli předem

Abyste na zboží dostali cenovou nabídku, kterou si představujete, možná budete potřebovat víc než charisma a skvělé komunikační dovednosti. Chcete, aby vám dodavatel vyšel vstříc v ceně nebo rychlejším dodání? Budete muset nabídnout něco na oplátku – jako například platbu předem.

Jestliže dodavateli zaplatíte za zásilku předem, výrazně zvýšíte šanci, že s vámi bude chtít obchodovat. Jedná se o skvělý způsob, jak budovat důvěru, díky kterému dokážete, že to s obchodním vztahem myslíte vážně. 

V závislosti na vašem cash flow či ceně zásilky to samozřejmě vždy nemusí být možné. V takovém případě můžete nabídnout zaplacení první části před dodáním zásilky a druhé po dodání. Na vykrytí těchto nákladů si také můžete vzít podnikatelskou půjčku od Lemonero. Schvalujeme přes 80 % žádostí a valnou většinu z nich zpracováváme během několika krátkých minut. 

I když vám platba předem může udělat větší díru do rozpočtu, v dlouhodobém měřítku se zpravidla vyplatí.

Nečekaná
obchodní příležitost?

Využijte chytrou půjčku
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Krize jako příležitost

Využijte slevy u dodavatelů s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Nečekaný pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

3. Buďte upřímní a transparentní

S upřímností nejdál dojdeš, a u vyjednávání s dodavateli to platí dvojnásob. Možná nutně potřebujete získat produkty za nižší cenu, abyste se udrželi v konkurenčním boji nebo dosáhli dostatečné marže pro splnění svých obchodních cílů. A i když vám přijde, že nemáte nic na oplátku, vždy můžete nabídnout upřímnost.

Transparentně specifikujte váš stav. Solidní dodavatel si toho bude cenit, což postaví základy pro stabilní obchodní vztah.

Neuchylujte se k planým slibům jen proto, abyste dostali slevu. Dříve nebo později se to totiž provalí a můžete se dostat do pořádného problému.

Ne vždycky s dodavatelem dospějete k dohodě. V takovém případě se neobávejte schůzku ukončit a navrhnout jiný termín. Do té doby můžete vymyslet jinou strategii, jak dodavateli vyhovět a jak spolupráci nastavit tak, aby byla výhodná pro obě strany. Berte však na vědomí, že počet potenciálních dodavatelů zboží, které potřebujete, může být omezený.

4. Nebojte se říct ne

Hledání ideálního dodavatele a následná jednání mohou být velmi stresující – a to hlavně pro ty, kteří chtějí získat tu nejlepší možnou nabídku, ale zároveň na to spěchají. Jakmile se dostanete v jednání dále, můžete mít pocit, že už ze spolupráce nemůžete vycouvat. Opak je pravdou.

Nehledě na to, v jak pokročilé fázi jednání se nacházíte – dokud jste nic nepodepsali, můžete celou věc zrušit a zkoušet své štěstí u někoho jiného.

Umět si nastavit hranice je jednou z nejdůležitějších schopností při vyjednávání s dodavateli. Neznamená to, že nebudete dělat kompromisy, nicméně nemá smysl přijímat nabídku, která vám nedává smysl.

5. Dohodu uzavřete písemně

Nezáleží na tom, jak důvěryhodně dodavatel působí. Ani na tom, zda jste si lidsky sedli natolik, že vás to samotné překvapilo nebo že společně vtipkujete. V každém případě je potřeba vaši případnou dohodu uzavřít i písemně.

Na internetu najdete spoustu příběhů podnikatelů, kteří tak neučinili a ve výsledku naletěli podvodu. Mít dohodu zaznamenanou černé na bílém znamená chránit se před případnými intrikami.

Samozřejmě, papírování není zrovna nejzábavnějším tématem diskuze. Existuje však několik způsobů, jak ho nadhodit taktně a tak, aby druhá strana nenabyla dojmu, že jí nedůvěřujete. Můžete například zdůraznit, že mít všechno na papíře je součástí vaší firemní politiky. Díky tomu si to dodavatel nevyloží jako útok na jeho osobu. Zmiňte také výhody podepsání oficiálního dokumentu pro obě strany. 

Po papírovém ošetření budete meeting opouštět s dobrým pocitem a v budoucnu nedojde k něčemu, na čem jste nebyli dohodnuti.

Mohlo by vás zajímat

Jak vymyslet název e-shopu: 7 tipů, které vám v procesu pomohou

Jak vymyslet název e-shopu: 7 tipů, které vám v procesu pomohou

Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?

Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?

Číst článek
Číst článek

Automatizace procesů e-shopu – usnadněte si jeho provoz

Automatizace procesů e-shopu – usnadněte si jeho provoz

Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.

Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.

Číst článek
Číst článek

Dosáhněte svého aneb 5 tipů, jak vyjednávat s dodavateli

Dosáhněte svého aneb 5 tipů, jak vyjednávat s dodavateli

Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.

Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.

Číst článek
Číst článek

3 věci, na které zakladatelé e-shopů často zapomínají

3 věci, na které zakladatelé e-shopů často zapomínají

Nedělejte stejné chyby jako zakladatelé e-shopů před vámi. Představujeme tři často opomíjené věci, které váš internetový obchod mohou připravit o zákazníky.

Nedělejte stejné chyby jako zakladatelé e-shopů před vámi. Představujeme tři často opomíjené věci, které váš internetový obchod mohou připravit o zákazníky.

Číst článek
Číst článek