Víte o chodu svého e-shopu opravdu vše? Máme pro vás test z finančního řízení, který ověří vaše znalosti.
Ověřit své znalosti

Má váš podnikatelský nápad potenciál? Položte si 4 otázky

Můžete oplývat hned několika podnikatelskými nápady, mají však skutečně potenciál? Díky těmto otázkám si uděláte jasno v tom, zda dává smysl se jim věnovat.

Spousta z nás oplývá několika podnikatelskými nápady – většina z nich však zůstane nenaplněna. Mohou nás svírat obavy, že o náš produkt nebo službu nebude zájem. Otázkou pak je, jestli realizaci své vize nevyzkoušet i tak. Když se to nepovede, získáme cennou lekci a když se to povede, budeme v našem kariérním životě (doufejme) mnohem spokojenější.

Při rozhodování, zda se do svého podnikatelského snu pouštět, by však neměla hrát roli pouze intuice. Byznysový svět je prostředím, které staví primárně na datech. Díky nim můžete s troškou šikovnosti ověřit, zda má váš podnikatelský nápad potenciál. Tak stejně vám výrazně pomohou čtyři jednoduché otázky, které si dokáže zodpovědět snad každý, kdo se nachází uprostřed rozhodování, zda jít s kůží na trh.

Jak si ověřit životaschopnost nápadu z technického hlediska

Než se přesuneme k otázkám, podnikněte následující techničtější kroky.

Definujte vaši cílovou skupinu

Tento krok jste možná viděli zmíněný již v několika našich textech, včetně článku o výběru ideálních marketingových kanálů. Je však velmi důležitý i v tomto procesu. Cílovou skupinou myslíme skupinu lidí, u kterých je pravděpodobné, že si zakoupí vaše produkty a služby. Při jejím definování byste měli zjistit o jejích zástupcích co nejvíce informací, včetně jejich potřeb, nákupních zvyků a výzev. Neméně důležitý je průměrný věk nebo nejčastější rodinný stav.

Proveďte analýzu trhu

Taková analýza mimo jiné zahrnuje ekonomické faktory a trendy. Dodá vám bližší představu o tom, zda bude o váš produkt zájem. Její součástí mohou být i rozhovory s potenciálními zákazníky. Veškeré informace pak shromážděte do přehledného dokumentu.

Analyzujte vaši konkurenci

Tomuto kroku se můžete věnovat společně s analýzou trhu. Projděte si vaši konkurenci a ujistěte se, že má váš produkt oproti ní dostatečnou přidanou hodnotu. Zapište slabé a silné stránky vašich soků, pročítejte recenze. Následně můžete určit, jak se od nich můžete odlišit. V dalších fázích by se o unikátní hodnotě vašich produktů měli dozvědět i vaši zákazníci.

Udělejte si jasno po finanční stránce

Zda má podnikatelský nápad potenciál, nebo ne, určuje i výše nákladů – a to jak jednorázových, tak pravidelných. Zvažte, kolik bude potřeba investovat do marketingu a provozu. Mimo to si položte následující otázky:

  • Jak mohu získat kapitál do začátku?
  • Kolik peněz budu do začátku potřebovat?
  • Jaký mám potenciál v rámci krátkodobých a dlouhodobých výdělků?
  • Jak mohu zajistit udržitelnou profitabilitu?

S tímto krokem souvisí i tvorba důkladné finanční strategie. Jak na ni? To jsme popsali v jednom z našich dřívějších článků.

Nečekaná
obchodní příležitost?

Využijte chytrou půjčku
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Krize jako příležitost

Využijte slevy u dodavatelů s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Nečekaný pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Získejte zpětnou vazbu

Již po absolvování předchozího postupu můžete mít solidní představu o potenciálu vašeho nápadu. Nepolevujte však a získejte cennou zpětnou vazbu – druzí vám mohou poskytnout odpovědi na palčivé otázky. Ptejte se na názory vašich přátel, rodiny, spolupracovníků a případných investorů.

4 otázky ke zhodnocení potenciálu podnikatelského nápadu

A nyní ke slibovaným otázkám. Ve spojení s předchozími kroky si nyní můžete 100% ověřit, zda má vaší vizi smysl dávat energii. Zodpoví, zda může váš záměr dlouhodobě přinášet výsledky a strčit konkurenci do kapsy.

1. „Řeší můj koncept nový problém?“

V dnešním turbulentním období byste se měli soustředit na směr, kterým směrují zákaznické potřeby. Váš produkt by měl nabízet řešení těchto nových problémů. Zamyslete se, zda dokážete jasně vysvětlit svůj nápad a důvod, proč má na dnešním trhu hodnotu. 

Představte si sebe sama v kůži vaší cílové skupiny. Jakým způsobem by váš produkt obohatil její život? Kdyby váš produkt zanikl, chyběl by lidem? Co se týče představování vaší byznysové hodnoty druhým, inspirujte se vlastními zkušenostmi. Zákazníkům můžete vysvětlit, v čem vám osobně produkt pomohl.

Pamatujte: ty nejlepší byznysy vznikly proto, že jejich zakladatelé měli problém, na který neexistovalo řešení.

2. „Řeší můj koncept existující problém, avšak novým způsobem?“

Konkurenční výhoda některých společností spočívá v tom, že řeší existující problém novým způsobem. Některé problémy lidé budou řešit pořád, avšak jejich představa o způsobu řešení se může měnit.

Abychom si tuto otázku vysvětlili na příkladu, vezměte v potaz dnešní ekonomickou krizi. Většina zákazníků vyhledává cesty, jak na zboží co nejvíce ušetřit. To může být onou příležitostí pro vás – zákazníkům můžete nabídnout flexibilnější financování nebo nižší cenu (ačkoliv na úkor kvality produktu). 

Co se týče B2B spoluprací, vědět, komu vaše řešení nabídnout, může být klíčem k efektivní demonstraci jeho hodnoty. Na rozhodování o nákupu se podílí více lidí, a každý z nich problém vidí z jiné perspektivy.

Zeptejte se sebe sama, pro koho problém řešíte.

3. „Mám náskok před ostatními?“

Mít nápad ještě neznamená, že máte náskok před svou konkurencí. Je důležité, abyste se stali průkopníky vašeho nápadu a vyhnuli se tomu, aby ho druzí rychle duplikovali. Tím máme na mysli získat vedoucí postavení na trhu, zatímco všichni ostatní stále pilují strategii.

Dokážou vaši konkurenti snadno zkopírovat váš produkt, nebo budete po několik měsíců jedinými, kdo má fungující byznys model? Pozor si dávejte na velké konkurenty, kteří mohou podobný produkt vyvinout bleskovou rychlostí. A ať už je to jakkoli, váš koncept ochraňte i z právního hlediska.

Nepodceňujte důležitost neustálého získávání zpětné vazby (zejména negativní) od samého počátku vaší cesty.

4. „Přináším něco nového na trh?“

Předpokládejme, že nabízíte unikátní hodnotu, která vašim konkurentům chybí. Zeptejte se sebe sama: „Proč jsem tím nejlepším člověkem, který tomuto konceptu může vdechnout život?“

Podívejte se na vaše konexe a zdroje, které jste za dobu svého působení nastřádali. Následně vytvořte seznam kontaktů, které vaši rivalové nemají. Dejte se s nimi do řeči, informujte je o svém plánu a využijte jejich zkušeností, abyste mohli s vaším produktem opravdu vyniknout.

I přes prvotní nadšení spousta podnikatelů zjišťuje, že jejich produkt se nemá šanci uchytit. V takovém případě však neházejte flintu do žita – pokud jste podnikaví a monitorujete trh, jistě vás brzy napadne něco jiného. Naše techniky můžete uplatňovat, kdykoliv vás políbí múza s novým nápadem. A jestliže se vaše vize má šanci uchytit, vybavte se pořádnou dávkou trpělivosti. Podnikání nebývá procházkou růžovou zahradou, s troškou vášně pro váš produkt však může být mimořádně osvobozující.

Mohlo by vás zajímat

Krizové řízení s Lemonero – jak překonat náročné období v byznysu?

Krizové řízení s Lemonero – jak překonat náročné období v byznysu?

Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?

Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?

Číst článek
Číst článek

Diverzifikací produktů vašeho e-shopu k novým zákazníkům: 5 kroků k úspěchu

Diverzifikací produktů vašeho e-shopu k novým zákazníkům: 5 kroků k úspěchu

Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?

Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?

Číst článek
Číst článek

Nový rok, nová příležitost k růstu vašeho e-shopu: jak v aktuálním období prosperovat?

Nový rok, nová příležitost k růstu vašeho e-shopu: jak v aktuálním období prosperovat?

Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!

Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!

Číst článek
Číst článek

Analýza konkurence: 7 jednoduchých kroků, jak ji provést

Analýza konkurence: 7 jednoduchých kroků, jak ji provést

Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.

Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.

Číst článek
Číst článek