Víte o chodu svého e-shopu opravdu vše? Máme pro vás test z finančního řízení, který ověří vaše znalosti.
Ověřit své znalosti

4 nejčastější chyby při tvorbě e-shopu

Tvorba e-shopu láká stále více podnikatelů. Ti však ve většině případů troskotají na těchto nejčastějších chybách. Jak se jim vyhnout?

Tvorba e-shopu je dnes široce dostupná pro všechny, kteří si chtějí vyzkoušet své štěstí ve světě e-commerce. Nicméně podíl podnikatelů, kteří v tomto prostředí skutečně uspějí, je poměrně nízký. Uvádí se, že až 90 % e-shopů skončí již během prvních čtyř měsíců své činnosti. To je mimo jiné zapříčiněno enormní konkurencí, která má většinu cílových skupin kompletně podchycenou. 

Pakliže spouštíte svůj první e-shop, uspět ve vysoce konkurenčním prostředí může být extrémně náročným úkolem. Kompletních mezer na trhu je už v dnešní době pomálu, ale můžete začít podnikat alespoň na trhu, který není převálcovaný po desítky let osvědčenými značkami. I tak to samozřejmě nebude jen tak a zásadních chyb, které můžete učinit, je celá řada.

Zajímá vás, jak si zřídit e-shop? Vyhněte se následujícím nejčastějším přešlapům, které mohou učinit konec vašemu podnikání. V takovém případě byste mohli přijít nejen o spoustu peněz, ale také o motivaci do dalšího byznysu.

Chyba č. 1: Žádný marketingový výzkum

Vy sice můžete být o vašem produktu skálopevně přesvědčeni, druzí však vaše nadšení nemusí sdílet. Před tvorbou jakéhokoli e-shopu si vždy vyhotovte marketingový výzkum. Ověřte si, zda bude o vaše produkty či služby skutečný zájem. 

Částečný marketingový výzkum můžete vyhotovit i na vlastní pěst – za pomoci Google, facebookových skupin, YouTube videí (a komentářů u nich) nebo třeba tematických fór. Zjistěte, co lidem na trhu schází. Nemusí se jednat ani o konkrétní produkt, ale celkově jakékoliv řešení problému, kterému čelí. Dokážete takové řešení přinést na světlo světa?

Pokud nemáte jasno o rozsahu poptávky, můžete organizovat cílené rozhovory či skupinové diskuze. Lidé tak mohou například testovat vaše produkty, poskytovat zpětnou vazbu nebo zodpovídat specifické dotazy. To vše vám dá představu o tom, zda na trh s vaším produktem či službou jít, a pokud ano, tak v jaké formě.

Chyba č. 2: Špatné definování cílové skupiny

Tato chyba se prolíná s chybou č. 1, ale je natolik častá, že stojí za zmínku. I když vyhotovíte komplexní marketingový výzkum, neznamená to, že budete správně interpretovat informace z něj vyplynulé. Definování cílové skupiny by mělo být alfou omegou vašeho marketingového cílení. 

Představte si, že se budete snažit prodat granule pro psy někomu, kdo má kočky. Nebude záležet na tom, jak jsou kvalitní, levné, ani jak dokážete popsat a prodat jejich benefity. Tento člověk produkt totiž tak jako tak nikdy nekoupí. V případě, že se mu budou reklamy od vás zobrazovat ustavičně, si může dokonce postěžovat svým kamarádům a rodině. Kvůli tomu si od vás v budoucnu nic nenakoupí ani oni. A to ani v případě, že psa mají.

Ujistěte se, že je o váš produkt skutečný zájem, víte, jaký zvolit komunikační tón, a že jste schopni postavit marketingovou strategii tak, že bude přímo zaměřená na tu správnou cílovou skupinu. V její definici vám může pomoci tvorba marketingových person, které jsou standardizovaným profilem vašeho ideálního zákazníka. Mimo jiné jejich součástí bývají demografické informace, nákupní zvyky či zájmy.

Chyba č. 3: Volba špatné platformy

V dnešní době je na trhu spousta spolehlivých e-commerce platforem, v našich končinách jsou těmi nejpopulárnějšími například Shoptet nebo Upgates. Pomocí podobných nástrojů můžete jednoduše a rychle vytvořit funkční e-shop. Pokud máte náročnější požadavky, možná je také tvorba e-shopu na míru od webdesignera.

Zkrátka nemusíte přijít ani v případě, že vás zajímá tvorba e-shopu zdarma. To se však budete muset naučit kódovat na vlastní pěst nebo využít řešení s výrazně omezenými funkcemi. 

V každém případě si ujasněte, jakým způsobem e-shop vlastně postavíte. Neváhejte ptát se ostatních podnikatelů na jejich zkušenosti a pročítejte obsah tematických online komunit. Myslet byste měli také na budoucnost. Bude vám zvolená platforma stačit i za několik let? Eventuální migrování na alternativu může být náročnější, než se může zdát.

Nečekaná
obchodní příležitost?

Využijte chytrou půjčku
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Krize jako příležitost

Využijte slevy u dodavatelů s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Nečekaný pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Chyba č. 4: Nerealistická finanční strategie

V závislosti na konkrétním odvětví a vašich požadavcích se mohou lišit také náklady na realizaci vašich cílů, a to jak krátkodobých, tak dlouhodobých. Finanční strategie je dalším prvkem, který byste při tvorbě e-shopu neměli opomenout.

V první řadě je vhodné spočítat si, na kolik vás vyjde samotné spuštění. Následně je potřeba načrtnout realistický vývoj podnikání a spočítat náklady spojené s provozem. Ideální by samozřejmě bylo, kdyby e-shop uživil sám sebe už ze začátku – to se sice v některých ojedinělých případech už stalo, rozhodně s tím ale nepočítejte.

Rozsah investice, kterou obchod bude potřebovat, bývá často podceňován. Strategii tvořte realisticky, ideálně s pomocí specialisty na finanční řízení. Snadno se totiž za pár týdnů po tvorbě e-shopu můžete dostat do fáze, kdy vám nebudou zbývat prostředky k další činnosti. 

Důsledky nerealistické finanční strategie vás sice mohou do budoucna pořádně potrápit, nemusí to však znamenat konec vašeho podnikání. České Lemonero, které se zaměřuje na financování e-shopů, vám může poskytnout tolik potřebnou finanční injekci. Schvaluje přes 80 % žádostí a proces vyřízení je standardně vyřízen během 10 minut. Získané prostředky pak můžete investovat prakticky do čehokoliv, co vám udělalo díru do rozpočtu.

Mohlo by vás zajímat

Jak vymyslet název e-shopu: 7 tipů, které vám v procesu pomohou

Jak vymyslet název e-shopu: 7 tipů, které vám v procesu pomohou

Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?

Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?

Číst článek
Číst článek

Automatizace procesů e-shopu – usnadněte si jeho provoz

Automatizace procesů e-shopu – usnadněte si jeho provoz

Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.

Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.

Číst článek
Číst článek

Dosáhněte svého aneb 5 tipů, jak vyjednávat s dodavateli

Dosáhněte svého aneb 5 tipů, jak vyjednávat s dodavateli

Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.

Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.

Číst článek
Číst článek

3 věci, na které zakladatelé e-shopů často zapomínají

3 věci, na které zakladatelé e-shopů často zapomínají

Nedělejte stejné chyby jako zakladatelé e-shopů před vámi. Představujeme tři často opomíjené věci, které váš internetový obchod mohou připravit o zákazníky.

Nedělejte stejné chyby jako zakladatelé e-shopů před vámi. Představujeme tři často opomíjené věci, které váš internetový obchod mohou připravit o zákazníky.

Číst článek
Číst článek