4 nejčastější chyby při tvorbě e-shopu

Tvorba e-shopu láká stále více podnikatelů. Ti však ve většině případů troskotají na těchto nejčastějších chybách. Jak se jim vyhnout?

Tvorba e-shopu je dnes široce dostupná pro všechny, kteří si chtějí vyzkoušet své štěstí ve světě e-commerce. Nicméně podíl podnikatelů, kteří v tomto prostředí skutečně uspějí, je poměrně nízký. Uvádí se, že až 90 % e-shopů skončí již během prvních čtyř měsíců své činnosti. To je mimo jiné zapříčiněno enormní konkurencí, která má většinu cílových skupin kompletně podchycenou. 

Pakliže spouštíte svůj první e-shop, uspět ve vysoce konkurenčním prostředí může být extrémně náročným úkolem. Kompletních mezer na trhu je už v dnešní době pomálu, ale můžete začít podnikat alespoň na trhu, který není převálcovaný po desítky let osvědčenými značkami. I tak to samozřejmě nebude jen tak a zásadních chyb, které můžete učinit, je celá řada.

Zajímá vás, jak si zřídit e-shop? Vyhněte se následujícím nejčastějším přešlapům, které mohou učinit konec vašemu podnikání. V takovém případě byste mohli přijít nejen o spoustu peněz, ale také o motivaci do dalšího byznysu.

Chyba č. 1: Žádný marketingový výzkum

Vy sice můžete být o vašem produktu skálopevně přesvědčeni, druzí však vaše nadšení nemusí sdílet. Před tvorbou jakéhokoli e-shopu si vždy vyhotovte marketingový výzkum. Ověřte si, zda bude o vaše produkty či služby skutečný zájem. 

Částečný marketingový výzkum můžete vyhotovit i na vlastní pěst – za pomoci Google, facebookových skupin, YouTube videí (a komentářů u nich) nebo třeba tematických fór. Zjistěte, co lidem na trhu schází. Nemusí se jednat ani o konkrétní produkt, ale celkově jakékoliv řešení problému, kterému čelí. Dokážete takové řešení přinést na světlo světa?

Pokud nemáte jasno o rozsahu poptávky, můžete organizovat cílené rozhovory či skupinové diskuze. Lidé tak mohou například testovat vaše produkty, poskytovat zpětnou vazbu nebo zodpovídat specifické dotazy. To vše vám dá představu o tom, zda na trh s vaším produktem či službou jít, a pokud ano, tak v jaké formě.

Chyba č. 2: Špatné definování cílové skupiny

Tato chyba se prolíná s chybou č. 1, ale je natolik častá, že stojí za zmínku. I když vyhotovíte komplexní marketingový výzkum, neznamená to, že budete správně interpretovat informace z něj vyplynulé. Definování cílové skupiny by mělo být alfou omegou vašeho marketingového cílení. 

Představte si, že se budete snažit prodat granule pro psy někomu, kdo má kočky. Nebude záležet na tom, jak jsou kvalitní, levné, ani jak dokážete popsat a prodat jejich benefity. Tento člověk produkt totiž tak jako tak nikdy nekoupí. V případě, že se mu budou reklamy od vás zobrazovat ustavičně, si může dokonce postěžovat svým kamarádům a rodině. Kvůli tomu si od vás v budoucnu nic nenakoupí ani oni. A to ani v případě, že psa mají.

Ujistěte se, že je o váš produkt skutečný zájem, víte, jaký zvolit komunikační tón, a že jste schopni postavit marketingovou strategii tak, že bude přímo zaměřená na tu správnou cílovou skupinu. V její definici vám může pomoci tvorba marketingových person, které jsou standardizovaným profilem vašeho ideálního zákazníka. Mimo jiné jejich součástí bývají demografické informace, nákupní zvyky či zájmy.

Chyba č. 3: Volba špatné platformy

V dnešní době je na trhu spousta spolehlivých e-commerce platforem, v našich končinách jsou těmi nejpopulárnějšími například Shoptet nebo Upgates. Pomocí podobných nástrojů můžete jednoduše a rychle vytvořit funkční e-shop. Pokud máte náročnější požadavky, možná je také tvorba e-shopu na míru od webdesignera.

Zkrátka nemusíte přijít ani v případě, že vás zajímá tvorba e-shopu zdarma. To se však budete muset naučit kódovat na vlastní pěst nebo využít řešení s výrazně omezenými funkcemi. 

V každém případě si ujasněte, jakým způsobem e-shop vlastně postavíte. Neváhejte ptát se ostatních podnikatelů na jejich zkušenosti a pročítejte obsah tematických online komunit. Myslet byste měli také na budoucnost. Bude vám zvolená platforma stačit i za několik let? Eventuální migrování na alternativu může být náročnější, než se může zdát.

Nečekaný Pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
1 000 000 Kč do 10 minut

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum.

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

Chyba č. 4: Nerealistická finanční strategie

V závislosti na konkrétním odvětví a vašich požadavcích se mohou lišit také náklady na realizaci vašich cílů, a to jak krátkodobých, tak dlouhodobých. Finanční strategie je dalším prvkem, který byste při tvorbě e-shopu neměli opomenout.

V první řadě je vhodné spočítat si, na kolik vás vyjde samotné spuštění. Následně je potřeba načrtnout realistický vývoj podnikání a spočítat náklady spojené s provozem. Ideální by samozřejmě bylo, kdyby e-shop uživil sám sebe už ze začátku – to se sice v některých ojedinělých případech už stalo, rozhodně s tím ale nepočítejte.

Rozsah investice, kterou obchod bude potřebovat, bývá často podceňován. Strategii tvořte realisticky, ideálně s pomocí specialisty na finanční řízení. Snadno se totiž za pár týdnů po tvorbě e-shopu můžete dostat do fáze, kdy vám nebudou zbývat prostředky k další činnosti. 

Důsledky nerealistické finanční strategie vás sice mohou do budoucna pořádně potrápit, nemusí to však znamenat konec vašeho podnikání. České Lemonero, které se zaměřuje na financování e-shopů, vám může poskytnout tolik potřebnou finanční injekci. Schvaluje přes 80 % žádostí a proces vyřízení je standardně vyřízen během 10 minut. Získané prostředky pak můžete investovat prakticky do čehokoliv, co vám udělalo díru do rozpočtu.

Mohlo by vás zajímat

4 nejčastější chyby při tvorbě e-shopu

4 nejčastější chyby při tvorbě e-shopu

Tvorba e-shopu láká stále více podnikatelů. Ti však ve většině případů troskotají na těchto nejčastějších chybách. Jak se jim vyhnout?

Tvorba e-shopu láká stále více podnikatelů. Ti však ve většině případů troskotají na těchto nejčastějších chybách. Jak se jim vyhnout?

Číst článek
Číst článek

Jak vytvořit e-shop? 4 kroky, jak začít vydělávat online

Jak vytvořit e-shop? 4 kroky, jak začít vydělávat online

Vytvoření vlastního e-shopu láká více a více podnikatelů. Jste jedním z nich? Tak to by vám neměly uniknout naše rady, díky kterým získáte výrazný předstih!

Vytvoření vlastního e-shopu láká více a více podnikatelů. Jste jedním z nich? Tak to by vám neměly uniknout naše rady, díky kterým získáte výrazný předstih!

Číst článek
Číst článek

Řídíte vaše sklady efektivně? Pokud ne, možná přicházíte o peníze

Řídíte vaše sklady efektivně? Pokud ne, možná přicházíte o peníze

V článku se koukneme na to, jak byste u vašeho e-shopu měli řešit management skladu a řízení skladových zásob.

V článku se koukneme na to, jak byste u vašeho e-shopu měli řešit management skladu a řízení skladových zásob.

Číst článek
Číst článek

Je možné uchytit se na dnešním přesyceném e-commerce trhu?

Je možné uchytit se na dnešním přesyceném e-commerce trhu?

Tuzemský e-commerce trh je opravdový unikát. A to díky obrovskému počtu e-shopů na počet obyvatel. Jak se i v takovém prostředí s vašim e-shopem prosadit?

Tuzemský e-commerce trh je opravdový unikát. A to díky obrovskému počtu e-shopů na počet obyvatel. Jak se i v takovém prostředí s vašim e-shopem prosadit?

Číst článek
Číst článek

Informace na míru

Lemonero a partneři potřebují Váš souhlas k využití cookies, aby Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů (třeba abyste nemuseli vyplňovat formulář opakovaně). Souhlas udělíte kliknutím na políčko „Souhlasím“, odmítnout či nastavit souhlasy jednotlivě pak můžete kliknutím na políčko "Detailní nastavení".