Víte o chodu svého e-shopu opravdu vše? Máme pro vás test z finančního řízení, který ověří vaše znalosti.
Ověřit své znalosti

Automatizace procesů e-shopu – usnadněte si jeho provoz

Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.

V začátcích provozu e-shopu je naprosto běžné většinu úkonů dělat manuálně. Nicméně s jeho postupným růstem se přirozeně začnou nabalovat další a další firemní procesy, které nemusí být snadné ukočírovat. V ten moment je vhodné zamyslet se nad tím, které z nich by se daly automatizovat.

V dnešní době existuje automatizace už „snad na vše“. Klíčem je správně ji nasadit – poté celému týmu můžete uvolnit spoustu času, který využijete na činnosti spojené s přímým rozvojem e-shopu. Zde máme na mysli například kvalitní zákaznickou interakci nebo plánování strategických kroků, které vás mohou vyšvihnout na samotný vrchol e-commerce.

Jak automatizace procesů funguje?

Každý z automatizačních nástrojů funguje trošku jinak, jejich základ však bývá stejný. Fungují na principu tří základních kroků, kterými jsou:

  1. Spouštěč,
  2. podmínka,
  3. akce.

A jak to může vypadat v praxi? Představte si například, že v rámci vašeho e-shopu nabízíte speciální akci, kdy každý ze zákazníků, který zakoupí zboží za více než 1 000 Kč, dostává 10% slevu. Buď můžete sledovat historii objednávek a manuálně každému takovému zákazníkovi poslat e-mail, nebo během pár kliknutí nastavit automatizaci, která to udělá za vás.

Spouštěčem je v tomto případě provedení nákupu a dokončení platby. Následně přichází na řadu podmínka, kdy automatizace vyhodnotí výši objednávky. Pakliže je vyšší než 1 000 Kč, dochází k akci – automatizovanému odeslání voucheru na e-mailovou adresu.

Podobný princip se dá aplikovat na téměř jakýkoliv firemní proces – chce to jen trošku trpělivosti, než se s automatizačními nástroji naučíte.

Jaké jsou benefity automatizace?

Pakliže stále nejste rozhodnuti, zda se vydat na cestu za částečnou či kompletní automatizací procesů, následující tři benefity by vás mohly přesvědčit.

1. Ušetřený čas

Tuto výhodu jsme už zmínili na začátku – je totiž tou nejlogičtější. Díky automatizovaným firemním procesům toho můžete stihnout více za méně času. Automatizace vám může podat pomocnou ruku v:

  • Zadávání dat. Koho by bavil neustále vyplňovat ty stejné údaje? Při manuální činnosti se navíc můžete dopustit chyb, které automatizovaný systém zkrátka neudělá.
  • Zákaznické podpoře. Využití chatbota může zákazníkům na chatu podávat okamžité odpovědi. Ty mohou být založeny na nejčastějších dotazech, dnes už však existují i systémy, které dokážou samy formulovat unikátní odpovědi na základě poskytnutých dat.
  • Správě skladu. Chytrý systém můžete využít například u optimalizace skladových zásob, objednávání zboží či monitorování zásilek. Jakmile se dostanete pod únosnou hranici množství určité položky na skladě, automatizace vás jistí.
  • E-mailovém marketingu. Můžete automaticky přidávat odběratele kampaní, plánovat e-maily nebo odesílat personalizované zprávy. Při manuální tvorbě byste si možná dlouho lámali hlavu nad tím, co člověku na základě jeho minulých aktivit nabídnout.
  • Sociálních sítích. Zde je možné automatizace využít v rámci plánování a monitorování příspěvků. 

2. Minimální riziko vzniku chyb

Chybování je lidské, automatizované procesy ho však ve vínku nemají. V případě, že jsou automatizace správně nastaveny, je prakticky nemožné, aby udělaly chybu. Minimalizujete tedy také riziko, že od vás začnou zákazníci kvůli přešlapům odcházet. 

A pokud by se přece jen něco nevydařilo tak, jak má, vždycky můžete automatizaci na pár kliknutí upravit.

3. Větší efektivita prodejů a marketingu

Automatizace, stejně jako umělá inteligence, neustále nabírá na popularitě i díky tomu, jak efektivně se dá využít v marketingu a přímém navýšení realizovaných objednávek. Může totiž například:

  • Zajišťovat publikace reklamních příspěvků na několika platformách zároveň. Jedním kliknutím.
  • Poskytovat pokročilé analytické vhledy a reporting. Ty pak můžete vyhodnocovat jak manuálně, tak i pomocí chytrých nástrojů. Uděláte si tedy představu o tom, s čím raději přestat a čemu se naopak věnovat víc.
  • Okamžitě odesílat e-maily zákazníkům na základě jejich akce. Nakoupil u vás zákazník zboží úplně poprvé? Chytrý systém mu odešle děkovný mail. Vysloužil si speciální slevu? Automatizace mu odešle zprávu s návrhem produktů, které by se mu mohly hodit (či které potřebujete vyprodat).

Odemkněte potenciál vašeho e-shopu pomocí automatizace

Přesvědčili jsme vás a rádi byste se do automatizace firemních procesů pustili? Začít je velmi jednoduché – v tomto bodě se podívejte, co umí nástroje, jako je Zapier nebo AutomateWoo. A pokud aktuálně nemáte kapacity na studium, vždycky můžete požádat o radu odborníka. Ten navrhne optimální cestu, jak jednotlivé procesy automatizovat.

I taková pomoc se pak dá považovat za náklad pro váš e-shop, na který si můžete vzít půjčku pro firmu od Lemonero. I my různých automatizací využíváme – a to hlavně v rámci vyhodnocování žádostí o úvěr. A co je na tom nejlepší? Šetříme nejen svůj, ale i váš čas, protože můžete mít peníze na účtě už během 10 minut.

Nečekaná
obchodní příležitost?

Využijte chytrou půjčku
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Krize jako příležitost

Využijte slevy u dodavatelů s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Nečekaný pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Díky dobře nastaveným procesům můžete průběhem času získat konkurenční výhodu, protože budete spoustu činností odbavovat rychleji. Dokážete lépe vyplňovat neustále narůstající požadavky zákazníků, rozšiřovat svou nabídku, ale s troškou znalostí i zdolávat nové trhy. A to je přece důvodem, proč jste se do podnikání pustili – neustálý rozvoj a samozřejmě generování zisku.

Nikdy není pozdě, ale čím dříve začnete, tím lépe. Pakliže se do automatizace procesů pustíte ve velmi pokročilé fázi vašeho e-shopu, její implementace už nemusí být až tak snadná.

Mohlo by vás zajímat

Jak vymyslet název e-shopu: 7 tipů, které vám v procesu pomohou

Jak vymyslet název e-shopu: 7 tipů, které vám v procesu pomohou

Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?

Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?

Číst článek
Číst článek

Automatizace procesů e-shopu – usnadněte si jeho provoz

Automatizace procesů e-shopu – usnadněte si jeho provoz

Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.

Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.

Číst článek
Číst článek

Dosáhněte svého aneb 5 tipů, jak vyjednávat s dodavateli

Dosáhněte svého aneb 5 tipů, jak vyjednávat s dodavateli

Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.

Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.

Číst článek
Číst článek

3 věci, na které zakladatelé e-shopů často zapomínají

3 věci, na které zakladatelé e-shopů často zapomínají

Nedělejte stejné chyby jako zakladatelé e-shopů před vámi. Představujeme tři často opomíjené věci, které váš internetový obchod mohou připravit o zákazníky.

Nedělejte stejné chyby jako zakladatelé e-shopů před vámi. Představujeme tři často opomíjené věci, které váš internetový obchod mohou připravit o zákazníky.

Číst článek
Číst článek