Víte o chodu svého e-shopu opravdu vše? Máme pro vás test z finančního řízení, který ověří vaše znalosti.
Ověřit své znalosti

Krize neznamená krach aneb Rozvíjejte svůj e-shop i v nejistých časech

Že se e-shop nedá rozvíjet za krize? Omyl! Toto nejisté období totiž přináší i spoustu příležitostí. V dnešním článku si povíme, jak z něj vytěžit maximum.

Minulý rok české e-commerce prostředí historicky poprvé zaznamenalo pokles obratů. Obrat e-shopů skončil dvanáct procent pod úrovní roku 2021. Vliv na to měla doznívající pandemie, ale také samozřejmě ekonomická krize, která se nám ze všech stran připomíná již několik měsíců.

Dobrou zprávou je, že se trh pomalu vzpamatovává. Poslední roky nám však potvrdily, že s naším byznysem mohou významně zacloumat vlivy, které nemůžeme mít pod kontrolou.  Do rovnice tedy vstupuje schopnost flexibilně reagovat na neustále se měnící prostředí.

Chcete-li, aby váš e-shop vyšel z ekonomické krize silnější než dříve, v první řadě musíte změnit svou perspektivu. Toto období totiž přináší spoustu příležitostí – a když je chytnete za pačesy, můžete získat významnou konkurenční výhodu. A na tu se pak s trochou strategického a finančního plánování můžete spolehnout i dlouhodobě.

V druhé řadě vám přijdou vhod naše tipy na rozvíjení e-shopu i v těchto nejistých časech. 

Neosekávejte váš marketingový rozpočet

Zásadní chyba, kterou udělá většina e-shopistů. Zní totiž logicky, že když lidé tolik nenakupují, není potřeba být tolik vidět. 

Díky tomu, že vaši konkurenti snižují svoje rozpočty, můžete dosáhnout nižších poplatků za reklamu. Za relativně malé částky tedy můžete získat spoustu muziky – podpoříte totiž jak přímé prodeje, tak růst vaší stálé klientely.

V období e-commerce krize si však zákazníci mnohem více rozmýšlejí, zda si produkt zakoupí, či nikoliv. Poměr kvalita/výkon je pro ně stále důležitější, a tyto skutečnosti byste měli odrazit ve své marketingové strategii.

Neinvestujte tedy pouze do PPC reklamy, ale také do obsahového marketingu, který vaše zákazníky podpoří v rozhodovacím procesu. Neváhejte tvořit hodnotné blogové články, edukativní videa nebo třeba podcasty. 

Za období krize můžete i trošku zaexperimentovat a zkoušet nové marketingové kanály. Jak je vybrat? To jsme popsali v článku Průvodce výběrem marketingových kanálů v roce 2023: Buďte tam, kde je vaše cílová skupina.

Nečekaná
obchodní příležitost?

Využijte chytrou půjčku
1 000 000 Kč do 10 minut

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

Krize jako příležitost

Využijte slevy u dodavatelů
Půjčka až 1 000 000 Kč do 10 minut

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

Nečekaný pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
1 000 000 Kč do 10 minut

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum.

Nezávazně vyzkoušet
Nebo nám zanechte kontakt a my se vám ozveme
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez ručení.*

Investujte do budování zákaznické loajality

V marketingových příručkách se neustále opakuje, že udržování stávajících zákazníků vyjde mnohem levněji než získávání nových. To můžeme potvrdit. Neváhejte investovat prostředky do strategií, které budou budovat zákaznickou loajalitu.

Pokud tedy ještě nemáte věrnostní program, e-commerce krize je ideální dobou na jeho tvorbu. Nemusí být nijak zvlášť sofistikovaný – hlavní je, aby vaši zákazníci byli odměněni za opakované nákupy. Zapřemýšlejte tedy nad nabízením exkluzivních slev a bonusů. V dnešní době chtějí lidé ušetřit peníze více než kdy dříve.

Fantazii se při tvorbě věrnostního programu meze nekladou. Slevy můžete například nabízet těm, kteří přidávají produktové recenze nebo kteří vyplňují dotazníky, které vám pomohou získat data o vaší cílové skupině.

Rozšiřte váš sortiment

Chcete, aby byl váš e-shop připraven na ekonomickou krizi? Tak to se nemůžete spolehnout na to, že vás zaručeně udrží pouze hrstka produktů. Pakliže vaši zákazníci naznají, že váš produkt není nutností nebo najdou levnější alternativu, vaše e-commerce dobrodružství může docela rychle skončit.

Minimalizujte toto riziko diverzifikací vašeho sortimentu. Díky tomu se váš obchod udrží i za doby rapidně se měnících zákaznických preferencí.

Chybí vám prostředky pro zavedení nových produktů? Využijte úvěr pro podnikatele od Lemonero. Zaměřujeme se na financování rozličných potřeb e-shopů a schvalujeme přes 80 % žádostí, které díky inteligentním systémům bývají vyřízené během několika minut. A nemusíte si půjčovat pouze na rozšiřování vaší nabídky – úvěr můžete využít i například pro získání množstevních slev u dodavatele nebo marketingové kampaně.

Abyste zjistili, zda je po produktu poptávka, či nikoliv, můžete také zkusit dropshipping. Tato forma distribuce zboží má velkou výhodu, protože nemusíte mít vlastní skladové prostory. Výrobce či velkoobchod totiž zboží odesílá přímo zákazníkovi e-shopu.

Samozřejmě však zavádějte takové produkty, které vhodně doplňují ty stávající, aby vaši zákazníci neměli pocit, že prodáváte všechno, ale zároveň vlastně nic.

Najděte lepší dodavatele

Bez kvalitních dodavatelů to nejde, a to ani za ekonomické krize. Pakliže se musíte potýkat s častými reklamacemi, prodlevami v dodání nebo vysokými cenami, váš růst se může výrazně zpomalit – podobné problémy bývají pro e-shopy mnohdy i fatální.

Zkuste se podívat po dodavatelích, kteří jsou vysoce spolehliví a ví, jak pracovat s recesí. Na náš blog jsme publikovali článek Dosáhněte svého aneb 5 tipů, jak vyjednávat s dodavateli, který vám může dále pomoci v případě, že potřebujete s dodavatelem vyjednat lukrativní podmínky.

I když můžete být s aktuálním dodavatelem spokojeni, nepřestávejte se dívat po nových. Pročítejte si recenze od jejich zákazníků, kontrolujte ceny a nebo se rovnou pusťte do komunikace. I samotný způsob, jak se dodavatel vyjadřuje, vám o kvalitě jeho byznysu může hodně napovědět.

Krize je pro e-shopisty stresujícím obdobím hlavně proto, že nikdo nedokáže předpokládat, jak se bude situace dále vyvíjet. Když se ale budete držet našich tipů, případné překážky můžete transformovat v příležitosti k růstu.

Mohlo by vás zajímat

Nový rok, nová příležitost k růstu vašeho e-shopu: jak v aktuálním období prosperovat?

Nový rok, nová příležitost k růstu vašeho e-shopu: jak v aktuálním období prosperovat?

Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!

Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!

Číst článek
Číst článek

Analýza konkurence: 7 jednoduchých kroků, jak ji provést

Analýza konkurence: 7 jednoduchých kroků, jak ji provést

Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.

Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.

Číst článek
Číst článek

Jak na poslední chvíli vytěžit z vánoční sezóny maximum?

Jak na poslední chvíli vytěžit z vánoční sezóny maximum?

Vlivem každodenních provozních činností řada e-shopů není na vánoční sezónu dostatečně připravena. Jak z ní můžete vytěžit maximum na poslední chvíli?

Vlivem každodenních provozních činností řada e-shopů není na vánoční sezónu dostatečně připravena. Jak z ní můžete vytěžit maximum na poslední chvíli?

Číst článek
Číst článek

Stabilní růst e-shopu i po Black Friday – několik cest, které vám jej zajistí

Stabilní růst e-shopu i po Black Friday – několik cest, které vám jej zajistí

Black Friday přináší všem e-shopům příležitost maximalizovat svůj zisk a dosáhnout exponenciálního růstu. Ten však po akci může pominout – jak tomu zabránit?

Black Friday přináší všem e-shopům příležitost maximalizovat svůj zisk a dosáhnout exponenciálního růstu. Ten však po akci může pominout – jak tomu zabránit?

Číst článek
Číst článek