Na českém trhu se v současné chvíli vyskytuje okolo 41 000 e-shopů. Ne každý z nich si však v tomto dynamickém prostředí udrží dlouhodobou profitabilitu. Konkurence totiž neustále vymýšlí cesty, jak zákazníkovi být více nablízku a splnit či dokonce předčit jeho očekávání.
Pokud na e-commerce trh vstupujete i vy, připravte si pořádnou dávku trpělivosti – prorazit totiž nemusíte tak rychle, jak byste si možná přáli. Mimo ni se vám také bude hodit povědomí o tom, kolik to vlastně všechno bude stát. To se samozřejmě nedá s naprostou přesností určit hned v první fázi finančního plánování, rámcovou představu si však může udělat celkem jednoduše.
V dnešním článku si uvedeme tři hlavní náklady na provoz e-shopu menší velikosti, které byste rozhodně neměli podcenit. Nastíníme také, jak je můžete financovat.
Marketing
Většina specialistů se shodne na tom, že vstupovat na trh bez marketingové strategie zkrátka není rozumné. Svoje marketingová rozhodnutí totiž budete stavět na pouhých domněnkách. Ve finále bohužel s vysokou pravděpodobností investujete spoustu peněz do něčeho, co v rámci vašeho e-shopu ani třeba není tak efektivní.
Jedno je však jisté: vaši potenciální zákazníci se o vás musí nějak dozvědět. V dnešní době existuje nespočet forem reklamy a vybrat jejich správný mix může být pořádným oříškem. Pokud se tedy na marketing vyloženě nespecializujete, budete muset zaplatit práci profesionála.
Hodina práce dobrého marketéra vás může vyjít až na 2 500 Kč. Nemějte však obavu, pokud si dáte s výběrovým řízením práci, najdete i levnějšího – s tím, že kvalita jeho služeb bude na vysoké úrovni i tak. Mimo jeho odměnu je pak potřeba počítat s náklady na PPC reklamy a další aktivity.
Jedná se o pravidelný náklad, u kterého se dá počítat s jeho postupným navyšováním.
Web
Samozřejmě, pokud chcete prodávat vaše zboží přes internet, tvorbě webu se nevyhnete. Jedná se o klíčové místo prezentace vaší značky, které by mělo návštěvníkům co možná nejvíce jít naproti. Dobří webdesigneři tedy kladou velký důraz na UX neboli uživatelskou zkušenost, která by se dala ve zkratce popsat jako snaha vytvořit takový web, který bude pro uživatele co možná nejintuitivnější.
Dávno jsou pryč doby, kdy jste mohli získat kvalitní web od A po Z za cenu v rámci tisícovek korun. V dnešní době se tvorba webu může celkem dost prodražit, pokud však vsadíte na někoho, kdo ví, co dělá, tato investice se vám postupem času vrátí. A to i s úroky.
Hodina času webdesignera se může také vyšplhat až na 2 500 Kč. I v tomto případě pak tento náklad bude pravděpodobně pravidelný, protože web bude potřeba neustále uzpůsobovat a zavádět nové funkce, jejichž potřeba implementace vyvstane z uživatelských výzkumů.
Zázemí a sklady
Provoz začínajícího e-shopu podnikatelé často zvládají z obývacího pokoje. Pokud se vám však bude dařit, e-shop bude mít stále větší nároky na svoje zázemí. Dříve či později budete muset řešit přesun do většího prostoru, kam se vejde veškeré zboží, vybavení a samozřejmě také zaměstnanci, kteří pro vás budou případně pracovat.
Vyčíslit takové náklady může být poměrně obtížné, pravdou však zůstává, že tato investice bude jednou z těch vůbec největších. Do pracovního prostoru budete muset neustále dokupovat vybavení, platit nájem a samozřejmě také výplaty zaměstnancům. Do rovnice přidejte ještě i externisty a tento náklad se snadno začne pohybovat v řádech milionů korun.
Náklad obsahuje pravidelné i jednorázové investice.