Víte o chodu svého e-shopu opravdu vše? Máme pro vás test z finančního řízení, který ověří vaše znalosti.
Ověřit své znalosti

Na kolik vás vyjde provoz e-shopu?

V dnešním článku si uvedeme tři hlavní náklady na provoz e-shopu menší velikosti, které byste rozhodně neměli podcenit. Nastíníme také, jak je můžete financovat.

Na českém trhu se v současné chvíli vyskytuje okolo 41 000 e-shopů. Ne každý z nich si však v tomto dynamickém prostředí udrží dlouhodobou profitabilitu. Konkurence totiž neustále vymýšlí cesty, jak zákazníkovi být více nablízku a splnit či dokonce předčit jeho očekávání. 

Pokud na e-commerce trh vstupujete i vy, připravte si pořádnou dávku trpělivosti – prorazit totiž nemusíte tak rychle, jak byste si možná přáli. Mimo ni se vám také bude hodit povědomí o tom, kolik to vlastně všechno bude stát. To se samozřejmě nedá s naprostou přesností určit hned v první fázi finančního plánování, rámcovou představu si však může udělat celkem jednoduše.

V dnešním článku si uvedeme tři hlavní náklady na provoz e-shopu menší velikosti, které byste rozhodně neměli podcenit. Nastíníme také, jak je můžete financovat.

Marketing

Většina specialistů se shodne na tom, že vstupovat na trh bez marketingové strategie zkrátka není rozumné. Svoje marketingová rozhodnutí totiž budete stavět na pouhých domněnkách. Ve finále bohužel s vysokou pravděpodobností investujete spoustu peněz do něčeho, co v rámci vašeho e-shopu ani třeba není tak efektivní. 

Jedno je však jisté: vaši potenciální zákazníci se o vás musí nějak dozvědět. V dnešní době existuje nespočet forem reklamy a vybrat jejich správný mix může být pořádným oříškem. Pokud se tedy na marketing vyloženě nespecializujete, budete muset zaplatit práci profesionála. 

Hodina práce dobrého marketéra vás může vyjít až na 2 500 Kč. Nemějte však obavu, pokud si dáte s výběrovým řízením práci, najdete i levnějšího – s tím, že kvalita jeho služeb bude na vysoké úrovni i tak. Mimo jeho odměnu je pak potřeba počítat s náklady na PPC reklamy a další aktivity. 

Jedná se o pravidelný náklad, u kterého se dá počítat s jeho postupným navyšováním.

Web

Samozřejmě, pokud chcete prodávat vaše zboží přes internet, tvorbě webu se nevyhnete. Jedná se o klíčové místo prezentace vaší značky, které by mělo návštěvníkům co možná nejvíce jít naproti. Dobří webdesigneři tedy kladou velký důraz na UX neboli uživatelskou zkušenost, která by se dala ve zkratce popsat jako snaha vytvořit takový web, který bude pro uživatele co možná nejintuitivnější.

Dávno jsou pryč doby, kdy jste mohli získat kvalitní web od A po Z za cenu v rámci tisícovek korun. V dnešní době se tvorba webu může celkem dost prodražit, pokud však vsadíte na někoho, kdo ví, co dělá, tato investice se vám postupem času vrátí. A to i s úroky.

Hodina času webdesignera se může také vyšplhat až na 2 500 Kč. I v tomto případě pak tento náklad bude pravděpodobně pravidelný, protože web bude potřeba neustále uzpůsobovat a zavádět nové funkce, jejichž potřeba implementace vyvstane z uživatelských výzkumů.

Zázemí a sklady

Provoz začínajícího e-shopu podnikatelé často zvládají z obývacího pokoje. Pokud se vám však bude dařit, e-shop bude mít stále větší nároky na svoje zázemí. Dříve či později budete muset řešit přesun do většího prostoru, kam se vejde veškeré zboží, vybavení a samozřejmě také zaměstnanci, kteří pro vás budou případně pracovat.

Vyčíslit takové náklady může být poměrně obtížné, pravdou však zůstává, že tato investice bude jednou z těch vůbec největších. Do pracovního prostoru budete muset neustále dokupovat vybavení, platit nájem a samozřejmě také výplaty zaměstnancům. Do rovnice přidejte ještě i externisty a tento náklad se snadno začne pohybovat v řádech milionů korun. 

Náklad obsahuje pravidelné i jednorázové investice. 

Nečekaná
obchodní příležitost?

Využijte chytrou půjčku
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Krize jako příležitost

Využijte slevy u dodavatelů s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Nečekaný pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Kde na to všechno můžete vzít peníze?

Jakmile budete mít spočítané náklady a tedy i představu o tom, kolik to všechno bude v první fázi stát, je potřeba přesunout se k otázce financování. Existuje spousta způsobů, jak takové prostředky získat a ve finále záleží na vašich možnostech. Uveďme si však tři nejčastější, které vám mohou posloužit jako dobrá inspirace.

Vlastní prostředky

Pakliže máte na provoz e-shopu našetřeno, jste ve velice výhodné situaci. Tato forma financování totiž logicky nenese žádné riziko, takže se nemůžete zadlužit. Podstatné však je, kolik jste naspořili. Můžete mít pocit, že to bude na pokrytí veškerých nákladů stačit, opak však často bývá pravdou.

Za procesu může vzniknout spousta nákladů, které jste vůbec nečekali. Pravděpodobně tedy dříve či později stejně budete muset sáhnout po externím financování.

Bankovní úvěr

Pokud nemáte našetřené žádné vlastní prostředky, pravděpodobně se obrátíte na banku. Tam dostanete na výběr z několika typů úvěrů – nejčastěji si však e-shopisti berou buď bezúčelový, nebo přímo podnikatelský.

Velkou nevýhodou těchto půjček je poměrně zdlouhavý schvalovací proces, při kterém do poslední chvíle vlastně nevíte, jestli peníze dostanete, či nikoliv. S těmito úvěry tedy nebudete schopni „zalepit“ okamžité náklady, které vyvstanou ze dne na den. 

Dávejte si také pozor na nedůvěryhodné nabídky, kterými se český internet jen hemží. Předtím, než do nějakého bankovního (či nebankovního) produktu půjdete, si pečlivě prověřte jeho spolehlivost.

Specializované služby

Tím máme na mysli nebankovní služby, které se věnují pouze financování e-shopů. To má hned několik výhod. Ta hlavní spočívá v tom, že u nich máte mnohem větší šanci uspět, protože váš projekt dokážou lépe posoudit. A také předpovědět cestu, kterou se bude vaše cash flow ubírat.

Lemonero využívá umělé inteligence, která dokáže vypočítat přibližnou současnou i budoucí profitabilitu e-shopu. Během pár krátkých chvil se tedy můžete dozvědět, zda se k penězům dostanete, či nikoliv. Pokud ano, další výhoda spočívá v rychlosti přepisu peněz na účet. To typicky probíhá téměř ihned po schválení žádosti. Ta nezabere více než pár minut.

Těmito penězi pak můžete pokrýt jakékoli náklady, které s provozem e-shopu souvisí. To se nedá říct například u bankovních úvěrů, které jsou často fixovány na jeden jediný účel. 

Mohlo by vás zajímat

Jak vymyslet název e-shopu: 7 tipů, které vám v procesu pomohou

Jak vymyslet název e-shopu: 7 tipů, které vám v procesu pomohou

Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?

Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?

Číst článek
Číst článek

Automatizace procesů e-shopu – usnadněte si jeho provoz

Automatizace procesů e-shopu – usnadněte si jeho provoz

Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.

Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.

Číst článek
Číst článek

Dosáhněte svého aneb 5 tipů, jak vyjednávat s dodavateli

Dosáhněte svého aneb 5 tipů, jak vyjednávat s dodavateli

Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.

Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.

Číst článek
Číst článek

3 věci, na které zakladatelé e-shopů často zapomínají

3 věci, na které zakladatelé e-shopů často zapomínají

Nedělejte stejné chyby jako zakladatelé e-shopů před vámi. Představujeme tři často opomíjené věci, které váš internetový obchod mohou připravit o zákazníky.

Nedělejte stejné chyby jako zakladatelé e-shopů před vámi. Představujeme tři často opomíjené věci, které váš internetový obchod mohou připravit o zákazníky.

Číst článek
Číst článek